حجیت بناء عقلاء و «جهانی شدن»

چکیده:
در ارتباط با حجیت بناء عقلاء دو دیدگاه عمده وجود دارد؛ برخی معتقدند بنای عقلاء در صورتی حجت است که مورد تایید معصوم (ع) قرار گرفته باشد، بر این اساس مشروعیت بناء عقلاء در عصر حاضر را باید با احراز تایید معصوم (ع) ثابت کرد. اما عده ای دیگر بناء عقلاء را از آن جهت که مبتنی بر فطرت اجتماعی عقلایی است، نیازمند به تایید و امضاء معصوم (ع) ندانسته و بر اساس قاعده ملازمه حکم به مشروعیت آن می دهند.
نکته دیگر حجیت بناء عقلاء در عصر «جهانی شدن» است. آیا می توان برای آن جایگاهی قائل شد؟ آیا بناء عقلاء با توجه به مفهوم سازی هایی که از آن شده می تواند پاسخگوی تحولات اساسی و شگرف عصر ما باشد؟ ارتباط «بناء عقلاء» و «اخلاق جهانی» را چگونه می توان تبیین کرد؟
از آنجایی که ماهیت بنای عقلاء مبتنی بر «عقلاء بماهم عقلاء» به عنوان قضیه طبیعیه و فطرت اجتماعی عقلایی است، از اینرو حجیت آن بر پایه یک ارتکاز و طبع عقلایی می باشد نه همزمانی و معاصرت آن با عصر شارع. بنابراین بناء عقلاء عبارت است از «اعتبار جماعت و توافق جهانی بر اصول اخلاقی – عقلانی پذیرفته شده» و بدین وسیله می توان، با وحدتی که در مفهوم بناء عقلاء به وجود می آید، کثرت گرایی اخلاقی و حقوقی را حل کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p574755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!