جایگاه فلزات در طرح های توسعه بزرگترین بندر اروپا

چکیده:
افزایش تعرفه فولاد، چرا نه؟
دنیای اقتصاد- بر کسی پوشیده نیست که با افزایش بیسابقه و بیرویه قیمت نفت، قیمت محصولات فولادی و شمش فولاد نیز سیر صعودی به خود گرفت و کارخانجات قدیمی و نوپای صنعت نورد به رغم کمبود نقدینگی شدید، وجود تحریم های پی درپی بین المللی و عدم قبول اعتبارات اسنادی ایران از سوی فروشندگان و تامینکنندگان خارجی، به هر وسیله ممکن اقدام به واردات مواد اولیه کردند که گاه قیمت آن به حدود 1200 دلار می رسید. همزمان با رسیدن مواد اولیه مذکور به کشور، بحران اقتصادی آمریکا آغاز شد و به سرعت به سایر نقاط دنیا گسترش یافت و صنایع مادر از جمله صنایع فولاد دنیا و همچنین صنعت فولاد ایران را دربر گرفت. قیمت محصولات فولادی در سراشیبی تندی قرار گرفت و از این رهگذر، صنعت فولاد کشور متحمل خسارت سنگینی شد، به طوری که عملا تمام نقدینگی موجود واحدهای فولادسازی از بین رفت.
مدیرعامل ذوبآهن اصفهان: «روح تازه در بازار آهن دمیده می شود.»موج- قیمت محصولات آهنی در حال حاضر به پایین ترین سطح خود رسیده است و با آغاز فصل ساخت و ساز، بازار آهن جان دوباره می گیرد.
بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت ذوبآهن اصفهان، با بیان این مطلب اظهار داشت: «افت قیمت آهنآلات از بازارهای جهانی تبعیت می کند.»وی افزود: «رکود فعلی بازار آهن ناشی از کاهش تقاضا است که به دلایل مختلفی چون آغاز فصل سرما، محدودیت ساخت و ساز و کند شدن روند اجرای طرح های عمرانی ایجاد شده است.»ایران کمترین و آمریکا بیشترین تعرفه واردات فولاد را دارندگروه بورس کالا- هر کشوری برای حمایت از بازار داخلی فولاد خود در برابر نوسان قیمت ها در بازارهای جهانی، تعرفهای برای واردات فولاد در نظر می گیرد. البته انواع آهن آلات نیز، با توجه به میزان مصرف و تولید آن در کشور تعرفه متفاوتی دارد.
با توجه به رکود بازارهای جهانی در مقطع کنونی و روند پرشتاب افت قیمتها، در حال حاضر اکثر کشورها برای حفظ بازار داخلی خود از گزند بحرانهایی که از طریق واردات تحمیل میشود، تعرفه های سنگین وضع کردهاند، به طوری که آمریکا برای واردات آهن، تعرفهای بین 30 تا 130 درصد مقرر کرده است و که این رقم در برابر محصولات وارداتی چین به حداکثر میرسد. این کشور سومین تولیدکننده فولاد در جهان به شمار میرود، اما برای حفظ بازار خود از دامپینگ، اقدام به وضع تعرفه های سنگین کرده است.
برای تنظیم بازار فولاد؛ سه هزار و پانصد میلیارد ریال برای واردات آهن اختصاص یافت هیات وزیران به منظور تنظیم بازار فولاد کشور مبلغ سه هزار و پانصد میلیارد ریال برای واردات آهن موافقت کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، براساس این مصوبه، هیات وزیران به منظور تنظیم بازار فولاد کشور و جلوگیری از نوسانات غیرمنطقی بهای آهن مورد نیاز طرحهای عمرانی، وزارت امور اقتصادی و دارایی را موظف کرد از محل اعتبارات ردیفهای 503610 (وجوه اداره شده برای طرحهای تولیدی) و 601105 (بخشی از سود بانکی برای تامین مسکن اقشار کم درآمد و سازندگان بخش خصوصی و سود اوراق مشارکت) منظور در قسمت چهارم قانون بودجه سال جاری به طوری مساوی و مجموعا مبلغ سه هزار و پانصد میلیارد ریال تنخواهگردان برای واردات آهن مورد نیاز کشور، در اختیار وزارت بازرگانی (شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران) قرار دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p576557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!