ارزشیابی اثرات بهداشتی ذرات معلق در هوا بر روی کارگران در یک کارخانه کاشی سازی

چکیده:
زمینه و هدف
آلودگی هوا از جنبه های مختلف شامل حفظ سلامت محصول و تجهیزات، و حفظ محیط زیست و هم چنین از دیدگاه های اقتصادی، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. علاوه بر جنبه های فوق، بحث اثرات آلودگی هوا بر سلامتی شاغلین یکی از مباحث مهم و منطبق بر رسالت کارشناسان و متخصصان بهداشت حرفه ای می باشد. تحقیق حاضر، با هدف تعیین تراکم گرد و غبار و بررسی علایم بهداشتی ناشی از آن در یک کارخانه کاشی سازی اجرا گردید.
روش بررسی
در این تحقیق، تراکم کلی گرد و غبار با استفاده از متد 0500 مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH 1994) در دو سالن پرس یک کارخانه کاشی سازی، سنجش و ارزشیابی شد. مجموع کارگران شاغل به کار در هر دو سالن (100 نفر)، به عنوان گروه مورد در نظر گرفته شدند. افراد گروه شاهد را کارکنان بخش دفتری کارخانه تشکیل دادند (100 نفر). با استفاده از پرسشنامه استاندارد تعیین علایم بهداشتی مواجهه با گرد و غبارهای آزاررسان، علایم بهداشتی ناشی از مواجهه با گرد و غبار در دو گروه مورد و شاهد با آزمون اختلاف نسبت (Z Value Test) مورد تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
غلظت متوسط گرد و غبار در سالن پرس شماره یک، 262/52 میلی گرم بر متر مکعب و در سالن پرس شماره دو 158/32 میلی گرم بر متر مکعب به دست آمد و مشخص شد که در خصوص علایمی هم چون سرفه خشک، قرمزی پوست، آبریزش چشم، کوتاه شدن نفس، تاری دید، سوزش پوست، گرفتگی صدا، خشکی گلو، خارش گلو و خارش پوست، بین گروه مورد و گروه شاهد اختلاف معنی دار آماری وجود دارد (05/0›P). اما در مورد علایمی مثل سردرد، درد قفسه سینه، آبریزش بینی، سرفه باخلط، مشکلات سینوسی و خس خس سینه، اختلاف معنی داری بین گروه مورد و شاهد مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که گرد و غبار آزاررسان می تواند بر سلامتی، راندمان و عملکرد افراد، اثر بگذارد. بدیهی است که این امر، هزینه های زیادی را به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می نماید. با توجه به عدم به کارگیری سیستم کنترلی مناسب، در اختیار نبودن وسایل حفاظت فردی، فقدان اطلاعات و آموزش های مناسب و هم چنین حاکم بودن وضعیتی مشابه در بسیاری ازکارگاه ها و کارخانجات کشور به نظر می رسد که می بایست تحقیق جامع تر و کامل تری در خصوص بررسی اثرات بهداشتی آلودگی هوا در سطح صنایع کشور انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p587095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!