مطالعه سرولوژیکی عفونت هلیکو باکترپیلوری به روش الیزا (Elisa) جهت آنتی بادی های IgA، IgG، IgMدر مراجعه کننده گان

پیام:
چکیده:
مقدمه
هلیکو باکترپیلوری یک نوع باکتری گرم منفی بوده و در ایجاد گاستریت نقش بسزایی دارد و به عنوان یکی از مهم ترین عوامل بیماری های التهابی و بدخیمی های دستگاه گوارش به ویژه گاستریت مزمن زخم معده، آدنوکاسنیوم و لنفوم معده شناخته شده است. روش های مختلف تهاجمی و غیر تهاجمی برای تشخیص این عفونت وجود دارد و در بین روش های غیر تهاجمی تشخیص آنتی بادی های اختصاصی به روش الیزا یکی از بهترین متدها می باشد. در این مطالعه نیز آنتی بادی های هلیکو باکترپیلوری به روش الیز ا جهت IgA، IgG، IgM مورد مطالعه قرار گرفته است.
مواد و روش ها
از 131 بیمار مراجعه کننده بعد از جدا سازی سرم با روش الیزا آنتی بادی های IgG، IgM و IgA اندازه گیری شد. IgG کمتر از 34 واحد EIU منفی و بالا تر از 42 واحد مثبت و بین 42-34 مشکوک در نظر گرفته شد. جهت IgM و IgA کمتر از واحد U/ml منفی و بالاتر از 12 واحد مثبت و بین 12-8 مشکوک محاسبه گردید.
یافته ها
از 131 بیمار (78 زن و53 مرد) 48/27% IgM،42% IgG و 19/25% IgA مثبت بودند. گروه های سنی 40-20 ساله برای آنتی بادی های IgM، IgG وIgA به ترتیب 3/23%، 3/28% و 7/16% مثبت بودند و در گروه های سنی 80-41 به ترتیب 31%، 5/53% و 4/32% برای آنتی بادی های IgM، IgG و IgA مثبت بودند که نشان دهنده آنست که عفونت در سنین بالا بیشتر است.
بحث و نتیجه گیری
روش های نسبتا ساده بر اساس جستجوی آنتی بادی ها به صورت تجارتی با حساسیت بالا به آسانی در دسترس است مزیت روش الیزا آن است که علاوه بر حساسیت و ویژگی بالا، نوع کلاس آنتی بادی ها را نیز مشخص می کند و با این روش می توان نوع کلاس آنتی بادی ها IgM، IgG و IgA را تشخیص داد.IgG ارزش تشخیصی و پیش آگهی بیشتری را دارد و IgAنیز بعد از IgG در تشخیص بیماری نقش مهمی را بازی می کند. IgM برای عفونت و تشخیص مراحل حاد بیماری بهتر است. روش الیزا به خاطر حساسیت و ویژگی قابل قبول، قابلیت تکرارپذیری، سهولت کار و غیر تهاجمی بودن نمونه گیری و مقرون به صرفه بودن روشی مناسب برای تشخیص افراد آلوده می باشد و در صورت مثبت بودن در افراد مشکوک آندوسکوپی می تواند انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p588149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!