اثرات میدان های مغناطیسی ثابت بر ترشح هورمون های تستوسترون، LH و FSH در موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گزارش های متعددی وجود دارند که نشان می دهند قرار گرفتن در معرض میدان های الکتریکی و مغناطیسی در فرکانس های 50 و60 هرتز باعث به خطر افتادن سلامتی می شود. اعمال این میدان ها ممکن است اثراتی روی دستگاه تولید مثل بگذارد و برای افرادی که در اطراف آن ها زندگی می کنند مضر باشد. هدف این مطالعه ارزیابی اثرات میدان های مغناطیسی ثابت بر محور تولید مثلی موش صحرایی نر است.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی بر روی 144 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار که از نظر سن و وزن شرایط یکسانی داشتند، انجام شد. مطالعه شامل سه پروتکل که هر پروتکل شامل چهار دسته 12 تایی (48 سر) موش بود. موش ها پس از سازگاری با شرایط آزمایش به طور تصادفی در معرض میدان های مغناطیسی ثابت با شدت های0، 6، 12 و24 میلی تسلا (mT) روزانه 40 دقیقه به مدت 34 روز(گروه 1)، 2 ساعت به مدت 17 روز (گروه 2) و 2 ساعت به مدت 34 روز(گروه 3) قرار گرفتند. همه پروتکل ها روزانه ساعت 9 صبح شروع می شد. بعد از انجام آزمایشات، حیوان ها بیهوش و نمونه خون آن ها در لوله های جداگانه جمع آوری می گردید، سپس سرم آن ها جدا و تا زمان اندازه گیری هورمون ها در فریزر 20- درجه سانتی گراد نگهداری می شدند. هورمون های تستوسترون و گنادوتروپ ها با استفاده از دستگاه گاما کانتر و به روش رادیو ایمونواسی اندازه گیری شد. اطلاعات به دست آمده با آزمون آماری ANOVA و تست پشتیبان توکی آنالیز شد و 05/0p< معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
در پروتکل اول (روزانه 40 دقیقه به مدت 34 روز) اعمال میدان مغناطیسی در گروه 6 میلی تسلا سبب افزایش تستوسترون نسبت به گروه های دیگر شد (01/0p<). برعکس در پروتکل دوم اعمال میدان های مغناطیسی ثابت (روزانه 2 ساعت به مدت 17 روز)، کاهش معنی داری در سطوح تستوسترون و FSH ایجاد کرد (05/0p<). در پروتکل سوم میدان مغناطیسی ثابت (روزانه 2 ساعت به مدت 34 روز) با شدت 12 میلی تسلا نسبت به 6 میلی تسلا باعث کاهش معنی دار در میزان تستوسترون شد (05/0p<). ضمنا در تمام پروتکل ها میزان هورمون LH تغییر معنی داری پیدا نکرد.
نتیجه گیری
به طور خلاصه میدان های مغناطیسی ثابت اختلالاتی در محور هیپوتالاموس– هیپوفیز- گونادی در موش صحرایی نر به وجود می آورند و با افزایش شدت در معرض قرار گرفتن، این اختلال ممکن است در سطح اندام هدف و یا درسطح سیستم عصبی افزایش یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
147
لینک کوتاه:
magiran.com/p588374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!