ارتباط چاقی با عوارض بارداری در شهر شاهرود

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نتایج تحقیقات مختلف، بیانگر بروز بیشتر عوارض و پیامدهای نامطلوب در زنان باردار چاق است. شیوع چاقی در سنین باروری به طور نگران کننده ای در حال افزایش است؛ بنابراین تعیین میزان چاقی و بررسی ارتباط آن با عوارض بارداری باید مورد توجه قرار گیرد. روش تحقیق: در این مطالعه هم گروهی، زنان باردار به محض تشخیص بارداری از مراکز بهداشتی، درمانی و مطب های خصوصی شهر شاهرود به درمانگاه زنان بیمارستان فاطمیه ارجاع داده شدند. چاقی به نمایه توده بدنی ≤30 کیلوگرم بر متر مربع اطلاق می شد و بر اساس اندازه گیری وزن و محاسبه نمایه توده بدنی در ابتدای بارداری، زنان به دو گروه چاق و غیر چاق تقسیم شدند. تمامی زنان بدون بیماری سیستمیک قبلی بودند و تا زمان ترم تحت مراقبتهای معمول بارداری قرار گرفتند. اطلاعات فردی و کنترل بارداری در هر دو گروه در پرونده های مخصوصی ثبت شد و از فرم بازنگری مخصوصی جهت تعیین وضعیت اقتصادی استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای غیرپارامتریک، آنالیز واریانس، کای دو، فیشر، تی، من ویتنی، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی در سطح معنی داری 05/0< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در مجموع تعداد 1194 زن باردار مورد بررسی قرار گرفتند؛ شیوع چاقی 6/13% (162 نفر) به دست آمد. زنان چاق، مسن تر بودند و تعداد بارداری بالاتری داشتند. بر اساس مدل آنالیز واریانس و با در نظر گرفتن عوامل مخدوش کننده ای مانند سن و تعداد بارداری، چاقی عاملی مستقل در بروز عوارض پره اکلامپسی (001/0P<) فشار خون بارداری (006/0P<) و هیدرآمنیوس (001/0P<) بود. میزان سزارین به طور معنی داری در زنان چاق بالاتر بود (001/0P<).
نتیجه گیری
در این تحقیق، با وجود ارائه مراقبتهای بارداری مناسب، بروز عوارض بارداری در زنان چاق بالاتر بود؛ بنابراین به منظور بهبود کیفیت برنامه های مراقبتی و کاهش عوارض دوران بارداری، شروع برنامه های مراقبتی، قبل از بارداری توصیه می شود. بدون شک کاهش وزن قبل از بارداری به عنوان یک اقدام بهداشتی آسان و کم هزینه در زنان در سنین باروری که به منظور دریافت خدمات بهداشتی و تنظیم خانواده به واحدهای بهداشت خانواده مراجعه می کنند، مؤثر و همراه با صرفه اقتصادی خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p590825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!