اثر هیپوگلیسمیک چهار عصاره گیاهی مؤثر بر آلفاگلوکوزیداز در موش سالم و دیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت ملیتوس به گروهی از اختلالات متابولیکی کربوهیدرات ها اطلاق می شود که در آنها گلوکز کمتر مصرف می شود و ایجاد هیپرگلیسمی می کند. هیپرگلیسمی پس از غذا عامل اصلی اختلالات دیابت نوع II می باشد. یکی از راه های اصلی کنترل قند خون پس از غذا استفاده از مهارکننده های آلفاگلوکوزیداز مانند آکاربوز است که با مهار این آنزیم در روده مانع تولید مونوساکاریدها از دی ساکاریدها و جذب آنها می شود.
روش
عصاره های مورد، آویشن شیرازی، مازو و پسته که در مطالعه قبلی اثر مهارکنندگی شدیدی (بیش از 90%(بر آنزیم آلفاگلوکوزیداز نشان داده بودند به روش خیساندن (پرکولاسیون) تهیه شدند. از عصاره حاصل به میزان mg/kg1000 همراه با g/kg2 مالتوز به صورت داخل معدی به موش های سالم و دیابتی شده با استرپتوزوتوسین تجویزشد. قند خون در زمان های صفر 30، 60 و 120 دقیقه پس ازتجویز با استفاده از گلوکومتر تعیین شد.
یافته ها
مطالعه حاضر نشان داد که عصاره های آبی آویشن شیرازی و مازو تاثیر شدیدی در کاهش قند خون در موش های دیابتی دارند (0001/0P<). ولی این عصاره ها تاثیری بر کاهش قند خون پس از غذا در موش های سالم نداشتند (05/0P>). میزان قند خون تا 30 دقیقه پس از تجویز مالتوز در این گروه بالا بود. عصاره پوست پسته نه در موش های سالم و نه دیابتی اثری بر کاهش قند خون پس از غذا نشان نداد. عصاره مورد نیز تاثیر ناچیزی بر کاهش قند خون پس از غذا هم در موش سالم وهم دیابتی از خود نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج احتمال می رود که بتوان عصاره های مازو و آویشن شیرازی را برای کنترل قند خون پس از غذا در دیابتی هایی که رژیم غذایی کنترل نشده دارند، بکار برد که البته مطالعات بیشتری را می طلبد
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p591091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!