بررسی عادت استعمال دخانیات در زوج های نابارور در تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

سیگار یکی از مهمترین عوامل آسیب رسان به سلامت عمومی است که با مکانیسم های متعددی سبب انواع بیماری ها از جمله اختلال در تولیدمثل و کاهش باروری می گردد؛ لذا به منظور بررسی اثر دخانیات در باروری و روش های درمان ناباروری، اولین اقدام بررسی وضعیت استعمال دخانیات در جامعه مورد نظر است. مطالعه حاضر با هدف بررسی چگونگی وضعیت استعمال دخانیات در افراد نابارور مراجعه کننده به مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه به صورت مقطعی روی 342 زوج با شکایت ناباروری، مراجعه کننده به مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا تهران، انجام شد. توسط پرسشنامه اقتباس شده از پرسشنامه WHO با عنوان IUATLD، مشتمل بر سئوالاتی در مورد اطلاعات دموگرافیک، وضعیت استعمال دخانیات و میزان وابستگی به نیکوتین (بر حسب تست فاگرشتروم با نمره بندی 1 تا 10) بررسی انجام شد. اطلاعات حاصل با آزمونt و 2 مورد ارزیابی قرار گرفت. 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

نتایج

از 342 زوج مورد بررسی، 264 نفر (6/38%) تجربه مصرف دخانیات داشتند (6/12% خانمها و 4/59% آقایان). متوسط سن شروع مصرف در این افراد 8/5±1/20 سالگی بود. میزان شیوع مصرف مردان بیش از زنان بود (01/0p<). از کل نمونه های مورد بررسی 141 نفر (6/20%) سیگاری بودند که به ترتیب 12 نفر خانم (5/3%) و 129 نفر آقا (7/37%) را شامل می شد که شیوع سیگاری بودن در مردان بیشتر از زنان بود (01/0p<). از این افراد، 70 نفر (2/10%) بطور روزانه و 29 نفر (2/4%) گهگاه سیگار می کشیدند و 42 نفر (1/6%) سیگار خود را ترک کرده بودند. در این مطالعه نمره میزان وابستگی به نیکوتین براساس تست فاگرشتروم در گروه سیگاری 8/2±9/2 به دست آمد و مشخص شد که در بین افرادی که هنوز سیگار خود را ترک نکرده اند، 1/16% دارای وابستگی زیاد، 3/18% دارای وابستگی متوسط و 6/65% دارای وابستگی کم بودند.

نتیجه گیری

با وجود شیوع 5/12% مصرف دخانیات در جامعه ایرانی، تفاوت معنی داری در شیوع مصرف دخانیات در جامعه مورد مطالعه نسبت به جامعه عادی مشاهده نشد. البته این امر قابل توجه بود که علی رغم خطرات بالقوه مصرف دخانیات بر باروری، هنوز 4/14% از نمونه های مورد بررسی به مصرف دخانیات ادامه می دادند. از آنجاییکه سیگار می تواند به عنوان یک عامل خطر ایجادکننده ناباروری و کاهش دهنده احتمال موفقیت درمان ناباروری مطرح باشد بررسی های تکمیلی بیشتری مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
343
لینک کوتاه:
magiran.com/p593328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!