بررسی اثر ممانعتی ورزش اکسنتریک بر سیستم ایمنی زنان ورزشکار و مقایسه آن با ورزش کانسنتریک

چکیده:
سال هاست آثار مثبت یا منفی فعالیت های جسمانی بر سیستم دفاعی بدن مورد نظر محققان رشته طب و علوم ورزشی قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد، تمرین های ملایم و سبک احتمالا باعث افزایش عملکرد جنبه هایی از سیستم ایمنی می شود، اما تمرین هایی که تا سر حد خستگی انجام شود و برای فرد طاقت فرسا باشد، ممکن است به آسیب پاسخ های سیستم ایمنی منجر شود، به این ترتیب آسیب پذیری ورزشکار نسبت به التهاب حاد و مزمن در توده عضلانی بیشتر می شود [1].
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر دو نوع ورزش اکسنتریک (برون گرا) و انسنتریک (درون گرا) بر زیر گروه های لنفوسیتی T و انترلوکین 6 در زنان ورزشکار است.
تعداد 12 دانشجوی ورزشکار با میانگین سن 75/0161 انتخاب شدند. دو فعالیت وزشی به فاصله 10 روز از یکدیگر اجرا گردید. در مرحله اول آزمودنی ها، الگوی انقباضی اکسنتریک (پایین آمدن از تپه) را مشابه روش آزمون استاندارد الستید Ellestad در مدت زمان 13 دقیقه با گام برداشتن در جهت عکس حرکت نوار گردان (تا سر حد خستگی) ارجا کردند (برخی افراد به دلیل شدت بالای کار و خستگی زیاد قادر به اجرای فعالیت اکسنتریک تا مدت زمان 13 دقیقه نبودند). در مرحله دوم با گذشت 10 روز از آزمون اول، آزمودنی ها الگوی انقباضی کانسنتریک را با شرایط یکسان و مشابهبا مرحله اول و رو به صفحه مانیتور نوارگردان (حالت عادی) اجرا کردند. در هر دو مرحله نمونه های خون در زمان های قبل، بلافاصله، 1 و 2 ساعت پس از ورزش جمع آوری گردید. زیر گروه های لنفوسیتی T شامل، +3CD، +4CD، +8CD/+4 CD، +8CD و +56CD به روش فلوسیتومتری و میزان کمی انترلوکین 6 به روش الیزا ارزیابی شد.
شمارش گلبول های سفید در هر دو گروه افزایش معنی داری را بلافاصله پس از ورزش نشان داد. شایان ذکر اینکه، این افزایش در وزن اکسنتریک بیشتر بود. تعداد مطلق +8CD، +56CD، +3CD، +4CD پس از اجرای هر دو تمرین (اکسنتریک و کانسنتریک) افزایش معنی داری یافت (01/0P<) و یک ساعت پس از اجرای تمرین اکسنتریک به نصف زمان استراحت به طور معنی داری کاهش یافت (01/0P<). میزان انترلوکین 6 پس از ورزش افزایش نشان داد؛ تمام این تغییرات در زمان های یک تا دو ساعت پس از ورزش کانسنتریک به سطح نرمال بازگشت. اما پس از ورزش اکسنتریک به نصف زمان استراحت کاهش یافت که نشانگر تضعیف موقت سیستم ایمنی در 1 الی 2 ساعت پس از تمرین می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p597424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!