مقایسه انواع روش های تقویت دیواره های باکالی تضعیف شده در دندان های پرمولر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

برای اغلب بیماران، زیبایی نهایی ترمیم مهم است. به همین دلیل به منظور بهبود کیفیت ترمیم ها از لحاظ زیبایی و عملکرد، ترمیم های ترکیبی آمالگام - کامپوزیت معرفی شدند. هدف از این مطالعه مقایسه انواع روش های تقویت دیواره های باکال تضعیف شده در دندان های پرمولر بود.

مواد و روش ها

در این تحقیق آزمایشگاهی از 70 دندان پرمولر سالم و مشابه فک بالای انسان استفاده گردید. نمونه ها به هفت گروه 10تایی تقسیم شدند. در 6 گروه از سه ماده تقویت کننده کامپازیت(A)، کامپوگلاس F (B)، سمان گلاس آینومر (C) به دو روش الف: تقویت در دیواره های باکال و دیستال، ب: تقویت در دیواره های باکال و دیستال و کف پالپال، استفاده شد. در گروه هفتم (D) از ادهزیو Scotchbond M. P. P به عنوان گروه کنترل استفاده شد. سپس نمونه ها به روش معمول با آمالگام ترمیم گردیدند. سرانجام نمونه ها در معرض500 چرخه حرارتی (oC55-oC 5) قرار گرفتند. توسط دستگاه اینسترون با سرعت یک میلی متر در دقیقه و زاویه 45 درجه به نمونه ها نیرو وارد شد. آنالیز آماری ANOVA، آزمون دانکن و chi- square جهت ارزیابی آماری استحکام در برابر شکست، محل و نوع شکست ها به کار رفت.

یافته ها

گروه هایی که در آنها تقویت در دیواره های باکال، دیستال و کف پالپال با ماده کامپوزیت انجام شده بود، بیشترین استحکام را دارا بودند. بالاترین میزان نوع شکست ادهزیو در گروه های تقویت شده با کامپوزیت و کنترل بدست آمد. بیشترین نوع شکست کوهزیو و مخلوط به ترتیب در گروه های کامپوگلاس و گلاس آینومر مشاهده گردید.

نتیجه گیری

این تحقیق نشان داد که رزین کامپوزیت مناسب ترین ماده جهت تقویت دیواره های ضعیف شده می باشد که زیبایی مطلوبی را نیز به وجود می آورد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p599051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!