مقایسه میزان اثر سه نوع پست پیش ساخته فلزی، فایبر کامپوزیت و سرامیکی بر میزان مقاومت به شکست دندان های ثنایای بالا

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در سالهای اخیر نسل جدیدی از پست های غیرفلزی برای بازسازی مطلوب تاج دندان به بازار عرضه شده است. هدف از این مطالعه، مقایسه مقاومت به شکست سه نوع پست پیش ساخته فایبر کامپوزیت، فلزی و سرامیکی در دندان های ثنایای بالا بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، 30 دندان سانترال بالا مورد بررسی قرار گرفتند. همگی بوسیله دیسک فلزی در 1 میلی متری کرونالی CEJ سطح فاسیال قطع گشته، پس از درمان ریشه برای قرار دادن پست در داخل کانال آماده شدند. دندان ها به طور تصادفی به سه گروه 10 تایی تقسیم شدند. در گروه اول، دندان ها با پست گلاس فایبر، در گروه دوم با پست سرامیکی و در گروه سوم با پست پیش ساخته فلزی ترمیم شدند. برای تمام نمونه ها کور کامپوزیتی (Z100-3M) ساخته شد. پس از ساخته شدن روکش فلزی، نمونه ها توسط سمان گلاس آینومر سمان شدند. سپس همگی توسط آکریل سلف کیور، 4 میلی متر زیرCEJ مانت شدند و برای اندازه گیری مقاومت به شکست در دستگاه Universal testing machine تحت زاویه 135 درجه با سرعت mm/min 5/0 مورد آزمایش قرار گرفتند و نحوه شکست مورد بررسی قرار گرفت. نتایج با آزمون آماری ANOVA و LSD مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین مقاومت به شکست و انحراف معیار در گروه های گلاس فایبر، سرامیکی و فلزی به ترتیب عبارت بودند از:26/113±765، 34/95±790 و 32/105±614. بین گروه گلاس فایبر و سرامیکی از نظر مقاومت هیچ اختلاف معنی داری وجود نداشت ولی مقاومت به شکست پست های گلاس فایبر و سرامیکی به طور معنی داری بیشتر از پست های تیتانیوم بود(05/0P<).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق استفاده از پست های پیش ساخته گلاس فایبر و سرامیکی بر استفاده از پست های پیش ساخته فلزی تیتانیوم ارجحیت دارد ولی به علت بالاتر بودن درصد شکستگی نامطلوب در گروه های سرامیکی نسبت به گلاس فایبر، استفاده از پست های گلاس فایبر توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
110
لینک کوتاه:
magiran.com/p599485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!