تاثیر آموزش تربیت سازنده فرزندان به والدین در کاهش مشکلات رفتاری کودکان

پیام:
چکیده:
هدف

از آن جا که کیفیت فرزندپروری تاثیر زیادی بر تکامل طبیعی کودک دارد، در این پژوهش تاثیر مجموعه آموزشی تربیت سازنده فرزندان که Triple-P نامیده می شود، در بهبود شیوه های فرزندپروری، مشکلات رفتاری کودکان، علایم روانی مادران و مشکلات زناشویی بررسی شده است.

روش

در یک پژوهش مداخله ای- نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون)120 نفر از مادران شاغل دانشگاه علوم پزشکی تهران که دارای دست کم یک فرزند بودند، بررسی شدند. گردآوری داده ها به کمک پرسش نامه ویژگی های جمعیت شناختی، مقیاس فرزندپروری، مقیاس والدبودن، فهرست مشکلات والدین، مقیاس انطباق بین فردی؛ مقیاس افسردگی- اضطراب- استرس، پرسش نامه توانایی ها و مشکلات و پرسش نامه میزان رضایت شرکت کننده، پیش از جلسات و پس از آن انجام شد. آموزش روش های تربیت سازنده در طی هشت جلسه دو ساعته ارایه شد. داده ها به کمک روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین سنی مادران شرکت کننده 27/5±76/36 بود. نتایج مربوط به مقیاس توانایی ها و مشکلات (SDQ) در کودکان نشان داد که تغییر متوسط نمره کلی SDQ در پایان مداخله از نظر آماری معنی دار است (01/0p<). بر پایه نتایج تغییر کلی میانگین متغیر های مربوط به مقیاس های فرزندپروری (01/0p<)، مقیاس والدبودن (01/0p<)، مشکلات والدین (01/0p<) و عدم توافق بین والدین (01/0p<) به لحاظ آماری معنی دار بودند. در مقیاس انطباق بین فردی میانگین نمره انطباق از 88/4±15/21 به 58/4±25/21 رسید که از نظر آماری معنی دار نبود. تفاوت در شاخص های افسردگی، اضطراب و فشار روانی نیز معنی دار بود (01/0p<).

نتیجه گیری

مداخله های آموزشی تربیت سازنده می توانند در زمینه های مختلف در بهبود عملکرد والدین موثر باشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
371
لینک کوتاه:
magiran.com/p600464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!