پاکسازی زیستی آلایند ه های نظامی: راه حلی برای آینده

پیام:
چکیده:
تولید صنعتی مهمات در مقیاس وسیع درصد سال گذشته باعث دفع مقادیر زیادی مواد زاید محتوی مواد منفجره و محصولات جانبی نیتراته به محیط شده است. در ایالات متحده، طبق تخمین ارتش آن کشور، 2/1 میلیون تن خاک با مواد منفجره آلوده شده است. گسترش نگرانی ها درباره اثرات زیست محیطی و بهداشتی مواد شیمیایی ساخته دست بشر باعث شده است تا مطالعات زیادی در مورد سمیت مواد منفجره انجام شود و در نتیجه جهش زایی و سمیت برخی از انواع مواد قابل انفجار رایج در مقاصد نظامی به اثبات رسیده است.
این مقاله بصورت مروری وتوصیفی نوشته شده است. بطور سیستماتیک و با استفاده از کلمات کلیدی Bioremediation،explosive contaminated soil، biodegradation، adsorption، phytoremediation مقالات مرتبط در سایتهای medscape،science direct،google scholar،etc. جستجو شد. حدود 150 مقاله مرتبط منتشر شده بین سال های 1987 تا 2006 مرور شد و اطلاعات مورد نیاز از 27 مقاله استخراج گردید.
روش های رایج پاکسازی زیستی عبارتند از: کودسازی، Bioslurry و فیتورمدیشن. از میان اینها، روش های کودسازی و bioslurry توانسته اند به حد مطلوب آلودگی زدایی دست یابند.
اجبار قانونی برای پاکسازی محیط زیست از مواد منفجره در برخی کشورها سبب شده است تا تلاش های فراوانی برای یافتن روش های مقرون به صرفه زدودن آلودگی ها صورت پذیرد.روش های پاکسازی طبیعی به علت کم هزینه بودن همواره مورد توجه بوده اند.در مرور حاضر سعی شده است علاوه بر معرفی آلاینده های نظامی شایع، "پاکسازی زیستی" به عنوان یک روش طبیعی، ارزان و کارآمد معرفی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1379
لینک کوتاه:
magiran.com/p603754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!