بررسی شیوع مشکلات اختلال رشد و عدم بلوغ جنسی در بیماران مبتلا به بتا تالاسمی در ایران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تالاسمی ماژور شایع ترین کم خونی ارثی در ایران محسوب می شود. در این بیماری به علت اختلال در سنتز زنجیره های گلوبینی در گلبول قرمز، این گلبولها در جریان خون عمر طبیعی نداشته و به سرعت از بین می روند. درمان این بیماری تزریق خون منظم ماهانه است که خود عوارض اجتناب ناپذیری داده که مهمترین آنها افزایش بار آهن و رسوب آهن در ارگانهای حیاتی مثل قلب، غدد درون ریز و کبد می باشد. در این مطالعه سعی شده تا میزان شیوع مشکلات اختلال رشد و عدم بلوغ را در بیماران تالاسمی کشورمان با بررسی تعداد نمونه های بیشتر به منظور تشخیص زودرس و انجام اقدامات لازم درمانی به طور دقیقتر تعیین کنیم.
مواد و روش ها
این مطالعه یک مطالعه مقطعی – توصیفی بوده و تمام بیماران تالاسمی ماژور و اینترمدیا مراجعه کننده به درمانگاه بیماران بزرگسال تالاسمی که تحت پوشش سازمان انتقال خون ایران بوده را شامل شده. روش نمونه گیری ساده بوده. ابتدا آزمایشات غددی و برخی پارامترهای لازم از پرونده بیماران استخراج شده و در نهایت آنهایی که پرونده آنها از نظر آزمایشات کامل نبوده برای ایشان درخواست آزمایشات تکمیلی شد. داده هاتوسط نرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در مجموع 437 بیمار، وضعیت بلوغ جنسی (Sexual Mutation Rate: SMR) در بین گروه های مختلف سنی ارزیابی گردید. در مبتلایان به تالاسمی اینترمدیا، هیچ ارتباطی میان گروه های سنی و تقسیم بندی SMR وجود نداش(09/0 = P) میانگین فریتین نیز در 5 گروه مختلف SMR تفاوت آماری معنی داری با یکدیگر نداشتند(6/0= P) در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور، ارتباط آماری معنی داری بین گروه های سنی مختلف و تقسیم بندی SMR مشاهده گردید.
نتیجه گیری
آنچه که از مقایسه این مطالعه و سایر مطالعاتی که در داخل و خارج کشور در مورد مشکلات اختلال رشد و عدم بلوغ جنسی در بیماران تالاسمی صورت گرفته این است که از نظر شیوع تا حدی مشابه آمار سایر مطالعات هستیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1233
لینک کوتاه:
magiran.com/p603840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!