اثرات تمرین های منظم ورزشی و بی تمرینی بر پاسخ اندوتلیالی و غیراندوتلیالی عروق پوست موش های دیابتی شده با استرپتوزوسین

پیام:
چکیده:
اهداف. اختلال در نقش های تعدیلی اندوتلیوم و عضلات صاف، احتمالا فاکتورهای شروع کننده اختلالات عروقی در دیابت هستند. در این مطالعه، اثرات تمرینات ورزشی و بی تمرینی بر اتساع وابسته و غیروابسته به اندوتلیال در عروق پوست موش های دیابتی و سالم و همچنین اثر آن بر مسیر ال- آرژنین/ نیتریک اکساید مورد بررسی قرار گرفته است.
روش ها. 50 موش صحرایی نر ن‍ژاد ویستار (10±220 گرم) با استرپتوزوسین (60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) دیابتی شده و به مدت 10هفته، تحت برنامه ورزشی با نوار گردان قرار گرفتند. برای بررسی اثرات بی تمرینی، گروهی از این حیوانات، به مدت 8 هفته بعد از اجرای برنامه تمرینی، بی تمرین شدند. برای اندازه گیری جریان خون پوست از تکنیک لیزر داپلر استفاده شد. از استیل کولین، سدیم نیتروپروساید، ال- آرژنین و L-NNA برای بررسی اثرات استفاده شد.
یافته ها. ورزش باعث تقویت اثر گشادکنندگی عروقی استیل کولین در موش های دیابتی شده گردید و بی تمرینی و L-NNA این اثر را حذف کرد. ورزش اثری روی گشادکنندگی عروقی سدیم نیتروپروساید نداشت ولی بی تمرینی اثر آن را کاهش داد. تزریق موضعی ال- آرژنین باعث افزایش جریان خون پوست در تمام گروه های آزمایش شد و این اثر به طور معنی داری در گروه دیابتی ورزیده بیشتر از سایر گروه های آزمایشی بود.
نتیجه گیری. ورزش منظم احتمالا با تقویت مسیر بیوسنتز ال- آرژنین/نیتریک اکساید، باعث پیشگیری یا بهبود اختلالات عروقی وابسته به اندوتلیال در دیابت می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
275
لینک کوتاه:
magiran.com/p605974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!