بررسی میزان به کارگیری داروهای گیاهی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهرکرد در سال 1384

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به تاثیر جدی درمان های دارویی بر سلامت مردم استفاده معقول و منطقی از داروها اعم از گیاهی و شیمیایی بخش مهمی ازسیاست های بهداشتی و درمانی جامعه راتشکیل می دهد نظر به استقبال جامعه زنان در به کارگیری توام گیاه درمانی با درمان های دارویی و یا جایگزین نمودن مصرف داروهای گیاهی جهت بسیاری از بیماری ها حتی در دوران بارداری در این مطالعه میزان به کارگیری داروهای گیاهی در زنان شهرکرد صورت گرفت.
مواد و روش ها
در این بررسی توصیفی مقطعی 1449 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی مورد پرسش قرارگرفتند. پرسش نامه مبتنی بر هدف تهیه و از طریق مصاحبه حضوری تکمیل گردید. روش نمونه گیری آسان و آزمون های آماری مورد استفاده شامل آزمون 2 و t دانشجویی انتخاب گردید.
نتایج
میزان استفاده از داروی گیاهی در این مطالعه 3/68 درصد بوده و 3/85 درصد واحدهای پژوهش نگرش مثبتی نسبت به داروهای گیاهی داشتند. 6/62 درصد افراد معتقد بودند داروی گیاهی هیچ گونه عارضه ای در بر ندارد. در این مطالعه زنان از 126 گونه گیاهی برای درمان 101 مشکل استفاده کردند. شایع ترین علت مصرف داروی گیاهی سرماخوردگی (47/29 درصد) و شایع ترین گیاه مورد استفاده بومادران بود. 60 درصد افراد گزارش نمودند با مصرف دارویی گیاهی بیماری آنان کاملا درمان شده است. 4/43 درصد افراد به طور همزمان از داروی گیاهی و سنتتیک و 62 درصد آنان ترکیبی از گیاهان را در هر بار مصرف استفاده کردند. 4/62 درصد زنان مورد مطالعه معتقد بودند مصرف هم زمان گیاه با دارو ضرر ندارد یا در این زمینه اظهار بی اطلاعی کردند. 8/7 درصد افراد گزارش کردند با مصرف داروهای گیاهی دچار عوارض شدند. 9/55 درصد افراد مصرف داروی گیاهی را به پزشک معالج خود اطلاع ندادند که شایع ترین علت عدم اطلاع به پزشک را طبیعی و بی ضرر بودن گیاه (9/39 درصد) گزارش کردند. در این بررسی افرادی که درآمد و تحصیلات کم تر و سن بین 20 تا 29 سال داشتند بیش تر از داروی گیاهی استفاده کردند اما این ارتباط از نظر آماری معنی دار نبود. این ابتلا به بیماری مزمن و مصرف گیاه ارتباط آماری معنی دار وجود داشت) 0001/0(P<.
نتیجه گیری
استفاده گسترده از داروهای گیاهی توسط زنان و عدم آگاهی آنان از عوارض جانبی، دوز داوها، دوز سمی، تداخلات داروهای گیاهی، تداخلات داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی و... نیاز همگانی به جامعه و آموزش خاص به پزشکان به عنوان اصلی ترین مرجع بیماران و نیز سایر کارکنان مراکز بهداشتی، درمانی درخصوص گیاهان دارویی به ویژه پر مصرف را به وضوح آشکار می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p606778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!