مقایسه نتایج سنجش سرمی LDL-C به روش آنزیماتیک با روش محاسباتی فرید والد، دلونگ و فرید والد تعدیل شده

پیام:
چکیده:
مقدمه
کاهش کلسترول به ویژه LDL-C از اهداف اصلی در بیماران مبتلا به بیماری های عروق کرونر می باشد. اولین قدم، تغییر رفتار و سبک زندگی فرد است مانند تغییر رژیم غذایی، کاهش وزن، ورزش و در قدم دوم استفاده از داروهای پایین آورنده لیپیدهای خون است. اندازه گیری مستقیم LDL روشی مناسب ولی گران می باشد. در اکثر آزمایشگاه ها از روش محاسباتی فریدوالد استفاده می شود که تحت تاثیرعوامل مختلفی از قبیل بالا بودن سطح تری گلیسیرید، ضرورت ناشتا بودن و تاثیرپذیری از ضریب تغییرات آنالیز دیگر متغیرها، قرار می گیرد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه روش آنزیماتیک Wako با روش های محاسباتی فریدوالد، فریدوالد تعدیل شده و دلونگ برای سنجش سطح سرمی LDL-C طراحی شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه 475 نمونه سرمی ناشتا مشتمل بر نمونه سرم 199 نفر مرد و 276 نفر زن با میانگین سنی 3/56 سال جهت تعیین LDL-C به روش آنزیماتیک بررسی شده است. جمعیت مورد مطالعه را بیماران بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود تشکیل داده که مقدار تری گلیسیرید آنها کم تر از mg/dl 400 می باشد. بر حسب مقادیرTG نمونه ها به 4 همگروه (100>، 199-100، 299-200 و 400-300) تقسیم شده است. با استفاده از روش های محاسباتی فریدوالد، فریدوالد تعدیل شده و دلونگ مقادیر سرمی LDL محاسبه و با نتایج روش آنزیماتیک با استفاده از نرم افزار Table Curve و SPSS تجزیه و تحلیل شده است.
نتایج
بررسی تفاوت بین مقادیر LDL به روش آنزیماتیک با روش های محاسباتی نشان می دهد: 1- میزان هم بستگی در فاصله 20±0 میلی گرم در دسی لیتر، پایین می باشد. 2- روش فریدوالد از هم بستگی بالاتری نسبت به دلونگ و فریدوالد تعدیل شده برخوردار می باشد (2/51% در مقابل 7/38% و 7/42%). 3- روش های محاسباتی باعث ایجاد بیش تخمینی مقدار LDL می شوند (میانگین روش فریدوالد mg/dl 7/17 بیش تر از روش آنزیماتیک). 4- با افزایش مقادیر تری گلیسیرید، میزان هم بستگی کاهش و بیش تخمینی LDL افزایش می یابد. ضریب هم بستگی پیرسون 66/0 می باشد (05/0 p<).
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت اندازه گیری LDL در بیماری های عروقی و نتایج مشاهده شده که در بیش از 50 درصد نمونه ها، قدر مطلق تفاوت مقادیر LDL بیش از mg/dl 20 می باشد، پیشنهاد می شود در این بیماران برای انجام مداخله از روش آنزیماتیک استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p606823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!