مقایسه دو روش ماتریسکتومی در درمان رشد نامناسب ناخن شست پا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

Ingrown Toenail به عنوان رشد غیرطبیعی ناخن به چین‌های طرفی دربرگیرنده ناخن تعریف می‌شود. درمان مرحله سوم این بیماری، جراحی است. این مطالعه به منظور مقایسه نتایج درمانی دو روش برداشت ماتریکس ناخن با جراحی و سوزاندن آن با فنل در درمان رشد نا‌مناسب ناخن پا طراحی و اجرا شده است.

مواد و روش‌ها

این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی و تحلیلی می‌باشد. جامعه مورد بررسی، بیماران مبتلا بهIngrown Toenail در Stage IIIمی‌باشد که از تیر ماه 1376 تا مهر ماه 1382 جهت درمان به درمانگاه‌های جراحی بیمارستان افشار و شهید رهنمون یزد مراجعه کرده‌اند. پس از حذف بیمارانی که بیماری زمینه‌ای، دیابت، نقص ایمنی و یا تحت رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی بودند، نمونه‌گیری به روش سرشماری انجام شد و نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک به دو گروه 130 نفره تقسیم شدند. دو روش ماتریسکتومی شیمیایی با فنل و ماتریسکتومی جراحی با هم مقایسه و بیماران تا 2 سال پیگیری شدند تا تعداد 260 نمونه تکمیل شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع‌آوری و سپس با آزمون‌های آماری کای اسکوار و آنالیز واریانس نتایج تجزیه و تحلیل گردید.

یافته‌ها

میزان بروز عفونت در ماتریسکتومی جراحی کمتر از ماتریسکتومی شیمیایی و در مردان بیش از زنان بوده که از نظر آماری معنی‌دار است و با شغل و سن بیماران ارتباط دارد. میزان بروز عود در روش ماتریسکتومی جراحی 98/3% و در روش ماتریسکتومی شیمیایی 8/11% می‌باشد و با سن و جنس ارتباط دارد. طول مدت زمان عمل در روش ماتریسکتومی جراحی 8/13 دقیقه و در روش ماتریسکتومی شیمیایی 6/8 دقیقه می‌باشد که با توجه به P-Value به دست آمده معنی‌دار می‌باشد. متوسط هزینه در روش ماتریسکتومی جراحی 000/100 ریال و در روش ماتریسکتومی شیمیایی 54000 ریال می‌باشد که P-Value معنی‌دار می‌باشد. در مجموع میزان عود، عفونت و طول مدت از کار افتادگی در روش ماتریسکتومی شیمیایی بیشتر از روش ماتریسکتومی جراحی می‌باشد ولی طول مدت عمل و هزینه در روش ماتریسکتومی شیمیایی کمتر از روش ماتریسکتومی جراحی می‌باشد یعنی برای بیمار روش ماتریسکتومی جراحی بهتر از روش ماتریسکتومی شیمیایی می‌باشد.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد در مجموع، روش ماتریسکتومی جراحی مناسب‌تر از ماتریسکتومی شیمیایی می‌باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p610433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!