بررسی شیوع اسکولیوزیس در بین دانش آموزان دختر 10 ساله مدارس خرم آباد در سال تحصیلی 83-1384

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

اسکولیوزیس، انحراف جانبی ستون فقرات بوده، که یا ساختاری است و باعث تغییر ساختمان مهره شده و بصورت تغییری دایمی می‌ماند و یا اینکه تنها یک اختلال موقتی بوده که در اثر فعالیت وضعیتی یا رفلکسی عضلات ستون فقرات به وجود می‌آید. این اختلال از جمله معضلات مهم بهداشتی در سنین مدرسه بوده که در جنس مونث شیوع بیشتری داشته، عدم تشخیص به موقع و در نتیجه پیشرفت آن باعث بروز عوارض جسمی روحی و نهایتا افت تحصیلی خواهد شد. این مطالعه با هدف تعیین شیوع اسکولیوزیس در بین دانش آموزان دختر 10 ساله خرم‌آباد صورت گرفت.

مواد و روش‌ها

این مطالعه یک مطالعه مشاهده‌ای‌، از نوع مقطعی بود که بر روی 768 نفر از دانش آموزان دختر 10 ساله خرم‌آباد که بصورت خوشه‌ای انتخاب شده بودند انجام گرفت. پس از گرفتن تاریخچه پزشکی از آنها در قالب پرسشنامه‌، ابتدا تمام آنها به وسیله شاقول معاینه شدند و در مواردی که فاقد علامتی به نفع انحراف جانبی بودند، معاینه در حالت خم شده به جلو صورت گرفت و موارد مشکوک به اسکولیوزیس به کلینیک تخصصی بیمارستان شهدای عشایر ارجاع شده، از آنها رادیوگرافی ستون فقرات جهت تشخیص قطعی به عمل آمد و زاویه انحراف با روش کاب محاسبه شد.

یافته‌ها

تعداد موارد غربالگری شده، 97 نفر (6/12 درصد) بودند که با انجام پرتونگاری از ستون فقرات، 30 نفر از آنها به اسکولیوزیس مبتلا بودند. نتیجتا، شیوع اسکولیوزیس در نمونه‌های تحت مطالعه، 9/3 درصد بود که اغلب آنها (25/3%)، زاویه کاب زیر ده درجه داشته و 5 مورد (65/0%) زاویه بالای ده درجه داشتند. شیوع بیماری در بین دانش ‌آموزان که ورزش هوازی منظم انجام می‌دادند نسبت به سایرین، از نظر آماری تفاوت معنی‌داری را نشان می‌داد (P<0.05).

نتیجه‌گیری

نتیجه نهایی، نشانگر شیوع نسبتا بالای اسکولیوزیس در بین نمونه‌های تحت مطالعه ما بود که این مسئله نشان دهنده اهمیت غربالگری مدارس جهت شناسایی دانش آموزان ‌مبتلا به این بیماری می‌باشد، چرا که با این کار ‌و تشخیص بیماری، میتوان با درمان محافظه کارانه از پیشرفت آن ممانعت به عمل آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p610435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!