درمان هموروئید داخلی با حلقه لاستیکی، مطالعه و بررسی نتایج در پنجاه بیمار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

درمان همورویید داخلی با حلقه یک روش سرپایی محسوب می‌شود، که سبب نکروز پاکه همورویید و دفع آن می‌گردد. مطالعه آینده‌نگر درمان همورویید داخلی با استفاده از حلقه لاستیکی و بررسی نتایج این روش درمانی و مقایسه آن با نتایج مراکز دیگر کشورهای دنیا می‌باشد.

مواد و روش‌ها

افراد مورد مطالعه از بین بیمارانی که با علایم همورویید داخلی به کلینیک کولورکتال مجتمع حضرت رسول(ص)، یا کلینیک شخصی مراجعه نموده بودند، انتخاب شده‌اند. بیماران انتخاب شده، بین درجه 1 تا 3 همورویید داخلی علامت‌دار که بیشترین آنها شکایت از خونریزی داشتند، بوده است. این مطالعه از آبان ماه 1383 تا فروردین 1385 انجام گرفته و تعداد پنجاه بیمار که با این روش درمان شده‌اند، جهت بررسی انتخاب نموده‌ایم. برای این روش یا از دستگاهMcGiveny و یا از دستگاه یک بار مصرف O'Regan استفاده شده است.

یافته‌ها

از تعداد پنجاه بیمار به ترتیب، 35 مورد در درجه 2 همورویید داخلی، 10 مورد در درجه 3 و 5 مورد نیز در درجه 1 همورویید داخلی قرار داشتند. 6 ماه پیگیری بعد از عمل برای بررسی نتایج در نظر گرفته شده است. درد بعد از عمل به ترتیب زیر بوده است: 36 بیمار (72%) از 50 مورد هیچ دردی نداشتند. 13 بیمار (26%) درد متوسط و 1 مورد (2%) درد شدید داشتند. از نظر رضایتمندی از این روش درمانی، بیماران به سه گروه تقسیم شدند، گروه اول، هیچ تغییر و بهبودی از این عمل در آنها حاصل نشده است که 1 مورد (2%) از کل بیماران بود گروه دوم، افرادی که رضایت‌مندی نسبی را بیان می‌کردند 2 مورد (4%) از کل بیماران بودند و گروه سوم، رضایت کامل از نتیجه درمان داشتند که 47 بیمار (94%) از کل 50 بیماران بودند.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج مطلوب و رضایت 94 درصد بیماران از این روش درمانی و نظر بر اینکه این روش غیر تهاجمی و کم هزینه می‌باشد، درمان همورویید داخلی در بیماران با درجه 1، 2 و در بعضی موارد درجه 3 همورویید داخلی یک روش انتخابی می‌باشد و البته در موارد خاصی برای بیماران درجه 4 نیز توصیه می‌شود و نتایج حاصل از مطالعه ما در مقایسه با مطالعات دیگر مراکز دنیا، تقریبا یکسان و قابل قبول می‌باشد. علی‌الرغم بعضی گزارش‌ها مبنی بر عفونت و سپسیس در این روش، ما چنین عارضه‌ای در مطالعه خود ندیدیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p610438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!