بررسی کارائی و ایمنی بیوپسی سوزنی از راه پوست با راهنمایی سونوگرافی در تشخیص توده های محیطی ریه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

بیوپسی سوزنی ترانس توراکسیک Transthoracic Needle Biopsy (TTNB)]] یک روش مورد تایید در تشخیص پاتولوژیک ضایعات ریوی بوده که بدنبال انجام برونکوسکوپی قبلی قادر به تشخیص ضایعه نبودیم. هدف از انجام این مطالعه بررسی ایمنی و دقت تشخیص TTNB با راهنمایی سونوگرافی در تشخیص ضایعات محیطی ریه می‌باشد.

مواد و روش‌ها

در یک مطالعه مقعطی از مهرماه سال 84، 30 بیمار با توده محیطی ریه با قطر بیشتر از 3 سانتیمتر که فاصله توده از جداره قفسه سینه کمتر یا مساوی 5 سانتیمتر بوده با راهنمایی سونوگرافی تحت نمونه برداری بافتی قرار گرفته و از نظر دقت تشخیصی و عوارض بررسی شدند.

یافته‌ها

نسبت مرد به زن، 2 به 1 بوده و متوسط سن بیماران 2/61 سال بود. اغلب ضایعات در سمت راست (60%) قرار داشتند. در تمامی بیماران نمونه کافی جهت پاتولوژیست تهیه شد ولی در 6/86 % دقت تشخیصی داشته و در 3/13 % جهت تشخیص دقیق بافتی نیاز به بیوپسی باز ریه ضرورت یافت. در بررسی کلی پاتولوژی 3/83 % دچار ضایعه بدخیم بوده که شایعترین آن اسکواموس‌سل کارسینوما و آدنوکارسینوما ریه بوده است. و 6/16 % دچار ضایعه خوش خیمی بوده که شایع‌ترین آن گرانولوماتوز سلی بوده است. 3/13 % بیماران دچار عارضه شدند که 6/6% دچار پنوموتوراکس و 6/6 % دچار هموپتزی شدند. موردی از مرگ و میر در این گروه مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری

با توجه به دقت مناسب تشخیصی، سهولت دسترسی، ارزانی و عوارض قابل قبول، توصیه ما انجام TTNB با راهنمایی سونوگرافی در تشخیص ضایعات محیطی ریه می‌باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p610441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!