بررسی نقش سرین-ترئونین فسفاتازها در اثرات مهاری تحریکات الکتریکی با فرکانس پایین بر بروز تشنجات کیندلینگ مسیر پرفورنت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه تحریک الکتریکی با فرکانس پایین (LFS) به عنوان یکی از درمانهای صرع در حیوانات آزمایشگاهی و بیماران صرعی مورد استفاده قرار می گیرد. در مطالعه حاضر نقش سرین-ترئونین پروتئین فسفاتازها طی اثرات مهاری LFS بر بروز تشنجهای ناشی از کیندلینگ مسیر پرفورنت مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش کار
در این مطالعه 64 سر موش های صحرایی نر بالغ نژاد Wistar با تحریک مسیر پرفورنت و با استفاده از پروتکل کیندلینگ سریع (6 تحریک روزانه) تحریک می شدند. LFS (فرکانس 1 هرتز) بلافاصله پس از قطع تحریکات کیندلینگ اعمال می گردید. FK506 (1 میکرومولار به صورت تزریق داخل بطنی) به عنوان مهار کننده سرین-ترئونین فسفاتاز نوع PP2B و Okadaic acid (1 میکرومولار به صورت تزریق داخل بطنی) به عنوان مهارکننده سرین-ترئونین فسفاتاز نوع PP1/2A هر روز 10 دقیقه قبل از شروع پروتکل تحریک به داخل بطن چپ تزریق می شد. تفاوت آماری در میزان تخلیه های متعاقب روزانه بین گروه های آزمایشی با استفاده از آزمون تجزیه وتحلیل واریانس محاسبه گردید و برای مقایسه وقوع مراحل پنج گانه تشنج از آزمون غیرپارامتریک Kruskal-Wallis و آزمون Mann-Whitney استفاده شد. 05/0 P< به عنوان حداقل سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
اعمال LFS بلافاصله بعد از تحریکات کیندلینگ به طور معناداری بروز تشنجات کیندلینگ و مراحل مختلف تشنجات کیندلینگ را به تاخیر انداخت. به عل ا وه LFS مجموع تخلیه های متعاقب طی روزهای تحریک را به طور معناداری کاهش داد. تزریق هیچکدام از FK506 و یا Okadaic acid به داخل بطن چپ تاثیر معناداری بر اثرات مهاری LFS روی پارامترهای تشنجی نداشت.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان می دهد که فعال شدن سرین-ترئونین فسفاتازها (PP1/2A، PP2B) که نقش اساسی در تضعیف قدرت سیناپسی ایجاد شده توسط LFS را دارند، هیچ نقشی در اثرات مهاری LFS بر تشنجات ناشی از کیندلینگ مسیر پرفورنت ندارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p611475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!