نقش گیرنده های GABAA در ایجاد دوره

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
به دنبال هر تشنج، دوره ای مهاری به نام دوره «تضعیف پس از تشنج» وجود دارد که بر تشنج بعدی اثر تضعیفی دارد. در این تحقیق نقش گیرنده های GABAA در ایجاد دوره تضعیفی پس از تشنج در مدل صرعی کیندلینگ آمیگدال در موش صحرایی مطالعه شد.
مواد و روش ها
ابتدا حیوانات با تحریک الکتریکی آمیگدال کیندل شدند. سپس حیوانات کیندل شده به چهار گروه تقسیم شدند. حیوانات گروه های مختلف به ترتیب در زمان های 10، 30، 60 و 90 دقیقه پس از تحریک اول، تحریک دوم را دریافت کردند و درصد تضعیف کمیت های تشنجی پس از تحریک دوم محاسبه گردید. در چهار گروه دیگر از حیوانات، بیکوکولین (100 نانومولار)، آنتاگونیست اختصاصی گیرنده های GABAA، 10 دقیقه قبل از تحریک دوم به داخل بطن مغز تزریق شد و اثر آن بر درصد تضعیف ناشی از تحریک اول بررسی گردید. تعداد حیوانات در همه گروه ها 6 سر بود.
یافته ها
هنگامی که تحریک دوم در فاصله زمانی 10 و 30 دقیقه پس از تحریک اول به حیوانات اعمال شد، کاهش معنی داری در شدت تشنج به دنبال تحریک دوم مشاهده گردید و کمیت های تشنجی به دنبال تحریک دوم دچار تضعیف شدند. تزریق بیکوکولین از شدت این تضعیف کاست و درصد تضعیف کمیت های تشنجی به دنبال تحریک دوم را به طور معنی داری نسبت به گروه دریافت کننده حلال دارو کاهش داد (05/0P<). این کاهش هنگامی که تحریک دوم در زمان های 10 و 30 دقیقه پس از تحریک اول اعمال شد معنی دار بود.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان داد یکی از مکانیسم های ایجاد دوره تضعیفی پس از تشنج فعالیت گیرنده های GABAA توسط گابای اندوژن می باشد. در عین حال، به دنبال مهار گیرنده های GABAA این دوره تضعیفی به طور کامل از بین نمی رود. بنابراین، عوامل دیگری نیز در ایجاد آن نقش دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p614538 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!