مقایسه تاثیر ضد عفونی دست با استیلیوم و بتادین بر شمارش کلنی باکتری های دست پرسنل بخش های مراقبت ویژه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

عفونتهای بیمارستانی با عوارض شناخته شده و ابتلا و مرگ و میر زیاد از شیوع بالایی برخوردارند. چند محلول الکلی ضد عفونی کننده موثر و سریع مثل استریلیوم وجود دارند که نیازی به شستشو ندارند. هدف این مطالعه، مقایسه اثربخشی بتادین با استریلیوم برای ضدعفونی کردن دستها در یک کارآزمایی بالینی قبل و بعد و طبق پروتوکل prEN12054 prEN 1500 بود.

روش بررسی

ما بتادین و استریلیوم را برای ضد عفونی کردن دستها در یک مطالعه قبل و بعد از مصرف ماده ضدعفونی کننده مقایسه کردیم. مطالعه روی 72 نفر پرسنل سالم ICU انجام شد. فلور میکروبی دستها قبل و بعد از شستشو با بتادین و استریلیوم (به مدت 30 ثانیه) تعیین شد. نمونه گیری بصورت تصادفی طبقه بندی شده بود و نمونه ها در محیط BA و EMB کشت داده شدند و فراوانی میکروارگانسم ها و اثربخشی هر دو ماده تعین گردید. سپس با استفاده از تست های آماری مجذور کای و تست دقیق فیشر وآزمون مک نمار نتایج را برای بتادین و استریلیوم مقایسه کردیم.

یافته ها

شایع ترین پاتوژن ها به ترتیب شیوع: استاف اپیدرمیدیس، آئروباکتر آئروژنوزا، استاف ساپروفیتیکوس بود و باکتری های پسودومونا و کلبسیلا و آسینتوباکتر و Ecoli هرکدام یک مورد بودند. درصد کاهش ارگانیسم ها پس از استفاده از مواد ضد عفونی کننده در مورد بتادین 94% و برای استریلیوم 87% بود (P=0.8). برای بتادین اختلاف آماری از نظر جنس، بخش، نوع شیفت و شغل قبل و بعد از شستشو وجود نداشت، اما در مورد استریلیوم، فقط بعد از شستشو بین شغل های مختلف بیمارستانی اختلاف معنی دار بود (05/0P<). پس از شستشو، میزان کشت منفی درمورد بتادین بیشتر از استریلیوم بود ولی تفاوت معنی دار نبود (P=0.8)

نتیجه گیری

از آنجایی که پوست منبع رایج انتقال عفونتها می باشد و با توجه به نتایج نزدیک به بتادین و اثربخشی استریلیوم، استفاده از آن را برای ضد عفونی کردن دستها در پرسنل ICU توصیه می کنیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p623582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!