معرفی یک مورد آنوریسم آئورت شکمی در بیماری بهجت

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری بهجت به طور عمده در گروه واسکولیت ها طبقه بندی می شود و در جریان آن ارگان های مختلف، نظیر پوست، مخاط، چشم، مفاصل، عروق، اعصاب، دستگاه گوارش، بیضه، قلب و ریه ممکن است درگیر شوند.
گزارش مورد: در این گزارش یک مورد تظاهر نادر بیماری بهجت که به صورت آنوریسم های متعدد ساکولار در آئورت شکمی یک مرد 33 ساله بروز کرده بود، ذکر می شود. بیمار به دلیل درد مداوم کمر و پهلوها با انتشار به بیضه ها بدون هیچ ارتباطی با موقعیت بدن و غذا خوردن به بیمارستان الزهرای (س) اصفهان مراجعه نمود، در سونوگرافی شکم و لگن آنوریسم آئورت شکمی با جدار ضخیم و قطر کلی 37 میلی متر و قطر لومن باز 15 میلی متر گزارش گردید. در سی تی اسکن اسپیرال شکم و لگن با کنتراست آنوریسم آئورت شکمی با شروع در زیر شریان های رنال و حد تحتانی آن نزدیک دو شاخه شدن آئورت شکمی با اقطار 5/4 × 4 گزارش شد و در نهایت در MRA آنوریسم های متعدد ساکولار در آئورت شکمی در همان محل گزارش گردید که بیمار با تشخیص آنوریسم آئورت شکمی تحت عمل جراحی قرار گرفت و برای ایشان پروتز عروقی گذاشته شد. با توجه به غیر معمول بودن آنوریسم آئورت شکمی در این سن، بیمار بعد از عمل جراحی به درمانگاه روماتولوژی ارجاع گردید. پس از اخذ شرح حال، معاینه ی فیزیکی و مشاهده ی آزمایش های بیمار با توجه به آفت های مکرر دهانی، اریتم ندوزم، پاترژی مثبت و درگیری عروقی برای ایشان تشخیص بیماری بهجت گذاشته شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
209
لینک کوتاه:
magiran.com/p629056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!