بررسی شیوع ژن ant(4′)-Ia در میان ایزوله های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین به روش Multiplex-PCR

پیام:
چکیده:
هدف
استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین یکی از عوامل اصلی عفونت های بیمارستانی و اکتسابی از جامعه است. آمینوگلیکوزیدها عوامل باکتریسیدال قدرتمندی هستند که اغلب به صورت ترکیبی همراه با بتالاکتام ها یا گلیکوپپتید ها به خصوص در درمان اندوکاردیت استافیلوکوکی مصرف می شوند. غیرفعال سازی آنزیمی دارو توسط آنزیم های سلولی تغییردهنده آمینوگلیکوزیدها، اصلی ترین مکانیسم مقاومت به این داروها در استافیلوکوک ها است. هدف اصلی تحقیق حاضر تعیین فراوانی ژ ن ant(4′)-Ia کدکننده یکی از مهم ترین آنزیم های تغییردهنده آمینوگلیکوزیدها به همراه ژن mecA که موجب مقاومت به متی سیلین می شود، به طور همزمان به روش Multiplex-PCR در ایزوله های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس است.
مواد و روش ها
پس از جمع آوری 100 ایزوله بالینی استافیلوکوکوس اورئوس از بیمارستان های شریعتی و بقیه الله تهران، الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی سویه ها به روش انتشار از دیسک توسط دیسک های آنتی بیوتیکی پنی سیلین، اگزاسیلین، ونکومایسین، تتراسایکلین، اریترومایسین، جنتامیسین، توبرامایسین، آمیکاسین، نتیل مایسین و کانامایسین با رعایت اصول CLSI تعیین شد. همچنین توسط روش رقیق سازی در آگار، حداقل غلظت مهار کنندگی با استفاده از پودر آنتی بیوتیک های اگزاسیلین، جنتامیسین، توبرامایسین و آمیکاسین تعیین شد. برای تشخیص ژن های مقاومت ant(4′)-Ia و mecA از دو جفت آغازگر اختصاصی استفاده شد و با استفاده از روش Multiplex-PCR فراوانی آن ها تعیین شد.
نتایج
تمامی سویه ها نسبت به پنی سیلین مقاوم بودند (100 درصد) و پس از آن بیشترین میزان مقاومت به ترتیب در مقابل کانامایسین (68 درصد)، تتراسایکلین (61 درصد)، اریترومایسین (56 درصد)، توبرامایسین (53 درصد)، جنتامیسین (52 درصد)، آمیکاسین و اگزاسیلین (48 درصد) و نتیل مایسین (22 درصد) مشاهده شد. همچنین تمامی سویه ها نسبت به ونکومایسین حساس بودند (100 درصد). در روش رقیق سازی در آگار 50 درصد سویه ها نسبت به اگزاسیلین مقاوم بودند و 49 درصد، 45 درصد و 51 درصد سویه ها نیز به ترتیب نسبت به جنتامیسین، آمیکاسین و توبرامایسین مقاومت نشان دادند. همچنین 37 درصد سویه ها مقاومت سطح بالا نسبت به جنتامیسین با حداقل غلظت مهاری 128 میکروگرم در میلی لیتر نشان دادند. در روش Multiplex-PCR 53 درصد سویه ها دارای ژن mecA بودند و 58 درصد سویه ها نیز از نظر حضور ژن ant(4′)-Ia مثبت بودند.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده توسط آزمون های فنوتیپی و ژنوتیپی تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی نشان می دهند که ارتباط معناداری از نظر آماری بین مقاومت به متی سیلین و مقاومت آمینوگلیکوزیدی در سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین وجود دارد (05/0>P).
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p630007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!