مقایسه اثرات درمان پروفیلاکتیک کریستالوئید+افدرین با کریستالوئید به تنهایی بر فشارخون مادر در عمل سزارین انتخابی تحت بی حسی اسپاینال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کریستالوئید پروفیلاکتیک به تنهایی نتوانسته فشارخون را حین سزارین تحت بی حسی اسپاینال به صورت ممتد حفظ نماید و به نظر می رسد تجویز پروفیلاکتیک افدرین+کریستالوئید بتواند از هیپوتانسیون و تجویز دوزهای بالای افدرین بکاهد. هدف مطالعه مقایسه اثرات درمان پروفیلاکتیک افدرین+کریستالوئید با کریستالوئید به تنهایی بر فشارخون در سزارین انتخابی تحت بی حسی اسپاینال می باشد.
مواد و روش ها
این کارآزمایی بالینی دوسوکور با 72 کاندید سزارین انتخابی تحت بی حسی اسپاینال، در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان در سال 1385 به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه A (افدرین+کریستالوئید) و B (دارونما+کریستالوئید) انجام شد. ml/kg10 رینگر ظرف 15-10 دقیقه قبل از بی حسی به دو گروه انفوزیون شد. در گروه A، mg10 افدرین و در گروه B دارونما به سرم اضافه گردید. تزریق 20 واحد اکسی توسین و mg2 میدازولام پس از خروج جنین در دو گروه یکسان بود. فشارخون سیستولیک، ضربان قلب، تهوع، استفراغ، سطح بلوک عصبی و آپگار نوزاد حین مطالعه ثبت و به کمک آزمون های تی استیودنت و مجذور کای آنالیز و 05/0>P معنا دار تلقی شد.
یافته ها
هیپوتانسیون در 25 درصد افراد گروه A (افدرین+کریستالوئید) و 6/55 درصد افراد گروه B (دارونما+کریستالوئید) رخ داد که اختلاف آماری معنا داری بین گروه ها داشت (008/0=P) اما میانگین فشارخون سیستولیک پس از مداخله، اختلاف آماری معنا داری بین گروه ها نداشت: (13/7±61/105 در گروه B و 84/9±89/107 در گروه A در دقایق 10-1 و 52/8±20/106 در گروه B و 72/6±39/109 در گروه A در دقایق 60-11).
نتیجه گیری
انفوزیون پروفیلاکتیک افدرین+کریستالوئید در پیشگیری از هیپوتانسیون حین سزارین انتخابی تحت بی حسی اسپاینال موثرتر از انفوزیون پروفیلاکتیک کریستالوئید به تنهایی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
192
لینک کوتاه:
magiran.com/p630683 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!