تعیین گونه ی فاسیولا با استفاده از روش PCR-RFLP

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فاسیولیازیس یکی از بیماری های مشترک انسان و دام است که آسیب های بهداشتی و لطمات اقتصادی زیادی را در مناطق مختلف ایران به وجود می آورد. فاسیولا هپاتیکا و فاسیولا ژیگانتیکا از عوامل شناخته شده فاسیولیازیس هستند که هر کدام چهره ی اپیدمیولوژیک خاصی دارند. شناخت گونه های فاسیولا در انتخاب صحیح روش های کنترل بیماری در یک منطقه نقش بسزایی دارد. با عنایت به اهمیت بهداشتی و اقتصادی این بیماری، مطالعه ی حاضر با هدف تعیین گونه ی انگل در زنجان به شیوه ی مولکولی انجام یافته است.
روش بررسی
تعداد 535 کرم بالغ فاسیولا پس از جمع آوری از کبدهای آلوده (گاو و گوسفندهای ذبح شده در کشتارگاه زنجان) در بافر PBS شستشو شدند. نیمه ی پیشین کرم ها به الکل 70 درصد منتقل و تا استخراج اسیدهای نوکلئیک در 20- درجه ی سانتی گراد نگهداری شدند. اسیدهای نوکلئیک نمونه ها به شیوه ی اصلاح شده ی فنل کلروفرم استخراج و در آن ها قطعه ی بین دو ژن 5.8S وS 28 از rDNA با روش PCR تکثیر یافت. چند شکلی قطعه ی ITS2 به روش PCR-RFLP و توالی بازهای آلی آن با تکنیک تعیین توالیDNA تعیین شد.
یافته ها
نتایج PCR-RFLP و مقایسه ی توالی بازهای ناحیه ITS2 با توالی های ثبت شده در بانک ژنی نشان داد که همه ی نمونه های مورد مطالعه، فاسیولا هپاتیکا بودند. هم چنین تعیین توالی نشان داد که در ناحیه ی ITS2 تعداد 361 جفت باز آلی وجود دارد. توالی بازهای ناحیه ITS2 سیزده نمونه در بانک ژنی به شماره های 391412-EU391424 EU ثبت شد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه شواهدی از وجود فاسیولا ژیگانتیکا در زنجان بدست نیامد و کلیه نمونه های مورد بررسی فاسیولا هپاتیکا تشخیص داده شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p632049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!