اثر کاهش وزن بر آنتی اکسیدانهای آنزیمی و ارتباط آن با عناصر (Cu، Zn، Fe، Mg، Se) دریافتی از غذا در زنان چاق

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
استفاده از نمایه توده بدن برای مشخص نمودن وزن بدن، یکی از روش های مورد قبول درتعیین افراد چاق است. BMI بالای 30 چاقی محسوب میشودکه یک عامل خطربرای بسیاری از بیماری هاست، که پاتوژنزآنها همراه باافزایش رادیکالهای آزاد مشتق از اکسیژن می باشد. این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است و به منظور بررسی اثر کاهش وزن بر آنتی اکسیدانهای آنزیمی و ارتباط آن باعناصر(Cu، Zn، Fe، Mg، Se)انجام شده است.
روش کار
با اخذ رضایتنامه کتبی برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه های اطلاعات عمومی و تن سنجی و24 ساعت یادآمد خوراک 3 روز قبل وبعد از مداخله برای برآورد مقدار ریزمغذی دریافتی از غذا و توصیه رژیم غذایی با انرژی محدود به مقدار 1000-500 کیلوکالری کمتر ازانرژی مصرفی قبل از مداخله برای کاهش وزن حدود10% روی30 نفراز زنان چاق سالم 50-19سال انجام شد. 10 میلی لیتر خون قبل و بعد از مداخله برای اندازه گیری آنتی اکسیدانهای آنزیمی درRBC از نمونه ها گرفته و به روش آنزیمی و کیت آزمایش شدند.
نتایج
میانگینهای گلوتاتیون ردوکتاز(GR) و کاتالاز(CAT) بعد از کاهش وزن، افزایش معنی داری درسطح (01/0>P) داشت وتغییرمعنی داری درمیانگینهای سوپراکسید دیسموتاز((SODو گلوتاتیون پراکسیداز(GPX) وجود نداشت. از نظرارتباط و همبستگی بین SOD، GPX، CATوGR با عناصرکم مقدار (Cu، Zn، Fe، Mg، Se) دریافتی از غذا فقط همبستگی خطی منفی بین روی دریافتی روزانه با (GPX) افراد مورد بررسی قبل از مداخله با 395/0- =r و 05/0>P وجود داشت.
نتیجه گیری
کاهش وزن حدود10% می تواند گام موثری در بالا بردن آنزیمهای آنتی اکسیدانی، برای به حداقل رساندن صدمه رادیکالهای آزاد جهت کاهش آسیب استرس اکسیداتیو درزنان چاق داشته باشد و توجه به ریز مغذی های رژیم غذایی نیز که در فعالیت این آنزیمها در بدن موثرند لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p633797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!