بررسی مقدماتی اثر قطر برابر سینه درختان وی ول (Quercus libani Oliv.) بر قابلیت جست دهی کنده در جنگلهای زاگرس شمالی (مطالعه موردی: آرمرده بانه)

پیام:
چکیده:
هدف این مطالعه، مقایسه تعداد جست تولید شده درختان وی ول در طبقات مختلف قطری پس از قطع در جنگلهای زاگرس شمالی بود. بدین منظور سه طبقه قطری 25-35، 35-45 و <45 سانتی متر از لحاظ تعداد جست تولید شده با هم مقایسه شدند. برای اجرای تحقیق از طرح بلوکهای کامل تصادفی استفاده شد. 5 رویشگاه به عنوان 5 بلوک در جنگلهای آرمرده بانه انتخاب شد و در هر بلوک 3 اصله درخت وی ول در هر طبقه قطری در زمستان 1385 قطع گردید. 45 اصله درخت قطع شده در اوایل بهار 1386 تحت حفاظت فردی قرار گرفتند. داده ها در دو نوبت در تیر و شهریورماه برداشت شدند. نتایج نشان داد طبقه قطری 35-45 سانتی متر در تیر و شهریور به ترتیب با میانگین 101 و 81 جست دارای بیشترین تعداد جست بوده و اختلاف آن با دو طبقه قطری دیگر در شهریورماه معنی دار شد. تعداد کل جست ها در دو اندازه گیری، اختلاف معنی داری با هم نداشتند. تلفات در بین طبقات قطری هم فاقد اختلاف معنی دار بود، اما رابطه رگرسیون خطی بین تعداد جست تیر ماه و تعداد جست از بین رفته تا شهریورماه بیانگر این بود که هرچه تعداد جست اولیه (تیر) بیشتر باشد، تلفات بیشتری رخ می دهد. با توجه به این که تعداد جست تابعی از اثرهای مثبت و منفی اندازه کنده درختان است، نقطه تعادل این اثرها بهترین قطر برای جست دهی معرفی شد که در این مطالعه نقطه تعادل در طبقه قطری 35-45 سانتی متر قرار گرفت. بررسی های آینده باید بر تعیین دقیق تر این نقطه (یا دامنه) تعادل متمرکز شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
626
لینک کوتاه:
magiran.com/p634937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!