متیلاسیون پروموتور ژن GSTP1 در سرطان کلورکتال

پیام:
چکیده:
زمینه
عدم رونویسی از ژن های سرکوب گر تومور و وابسته به تومور از جمله GSTP1 به واسطه متیلاسیون نواحی پروموتور حاوی CpG island، به عنوان مکانیسم مهم در طی سرطانی شدن مطرح می باشد. ژن GSTP1، آنزیم گلوتاتیون S – ترانسفراز Pi را کد می کند که در دفاع سلولی در مقابل آسیب اکسیداتیو و کارسینوژن های الکتروفیلی نقش دارد.
روش ها
در این تحقیق، برای دستیابی به بینشی در مورد نقش خاموشی اپی ژنتیکی GSTP1 در سرطان کلورکتال، متیلاسیون این ژن در نمونه خون (37=n)، بافت توموری و بافت سالم مجاور تومور (29=n) در بیماران مبتلا به سرطان کلورکتال و خون افراد سالم گروه شاهد (42=n) به وسیله PCR بعد از به کار بردن آنزیم محدودالاثر حساس به متیلاسیون ACCI مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
متیلاسیون پروموتور GSTP1 به میزان 52/9، 81/10، 24/17 و 1/62 درصد به ترتیب در نمونه های خونی گروه کنترل و خون، بافت سالم مجاورتومور و بافت توموری گروه مورد، شناسایی شد. از نظر آماری، ارتباط معناداری بین متیلاسیون GSTP1 در بافت توموری و خطر سرطان کلورکتال در مقایسه با بافت سالم مجاور تومور به دست آمد(633/26-316/2=CI 95%؛ 86/7 = OR)، اما اختلاف معناداری در ارتباط با متیلاسیون این ژن بین نمونه های خونی گروه مورد و شاهد وجود نداشت (84/4-26/0= CI %95؛ 121/1 = OR).
نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاضر، پیشنهاد می کند که متیلاسیون پروموتور GSTP1 می تواند در بافت توموری کولون شناسایی شده و به عنوان یک ابزار تشخیصی برای کمک به شناسایی و درمان سرطان کلورکتال درآینده عمل نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p635574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!