واکنش چهار رقم تجاری سیب زمینی به ترکیبات متفاوت تنظیم کننده های رشد گیاهی در کشت مریستم و تولید گیاهچه های عاری از ویروس...

چکیده:

میزان قابل توجهی از تولید بذر سیب زمینی در دنیا از طریق ریز غده های عاری از ویروس کشت بافتی انجام می شود، بنابراین بررسی بر روی ارقام تجارتی سیب زمینی جهت تولید ریز غده های عاری از ویروس سیب زمینی ضروری می باشد. در این تحقیق اثر هورمون های مختلفBA و KIN در سه غلظت 0، 5/0 و 1 میلی گرم در لیتر و GA3 در چهار غلظت 0، 2، 5/2 و 3 میلی گرم در لیتر، به تنهایی و ترکیبات آنها در کشت مریستم سیب زمینی بر چهار رقم زراعی اگریا، مارفونا، سانته، و بورن مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن گیاهچه های تولید شده به منظور بررسی بهترین محیط انتقال مجدد به محیط های نیمه جامد حاوی چهار ترکیب هورمونی متفاوت منتقل شدند. سپس بر روی گیاهچه های بدست آمده تست الیزا انجام شد و گیاهچه های عاری از ویروس به گلخانه منتقل شدند و پس از حدود 90 روز، صفت تعداد مینی تیوبر در هر رقم اندازه گیری شد. برای رقم بورن، محیط حاوی 2 میلی گرم در لیتر GA3، بهترین ترکیب هورمونی برای کشت مریستم بود و برای رقم اگریا بهترین ترکیب هورمونی، محیط حاوی 5/2 میلی گرم در لیتر GA3بود. در هر دو رقم مارفونا و سانته بهترین ترکیب هورمونی، محیط حاوی 5/0 میلی گرم در لیتر KIN به اضافه 3 میلی گرم در لیتر GA3 بود. در مرحله انتقال مجدد گیاهچه های حاصل از کشت مریستم، بهترین ترکیب برای ارقام بورن، اگریا و مارفونا 5/1 میلی گرم در لیتر IBA به علاوه 5/0 میلی گرم در لیترBA و 2 میلی گرم در لیترGA3 و برای رقم سانته 5/0 میلی گرم در لیتر IBA به علاوه 5/1 میلی گرم در لیتر GA3 بود. رقم مارفونا بیشترین تعداد مینی تیوبر و رقم اگریا کمترین تعداد مینی تیوبر را داشتند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
332
لینک کوتاه:
magiran.com/p636961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!