بررسی پلی مرفیسم C3435T ژن MDR1 درمبتلایان به سرطان پستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دلیل اصلی عدم موفقیت در شیمی درمانی بیماران سرطانی مقاومت دارویی چندگانه (MDR) می باشد. مهمترین علت مقاومت دارویی خروج دارو ازسلول توسط پمپ های وابسته به ATP مانند MDR1 است. ژن MDR1 بسیارپلی مرفیک می باشد و به نظرمی رسداین پلی مرفیسم برروی بیان ژن ودرنتیجه پاسخ به درمان موثر است. هدف از این مطالعه بررسی پلی مرفیسم C3435T ژن MDR1 و ارتباط آن با علائم بالینی، خصوصیات پاتولوژیک و پاسخ به درمان درمبتلایان به سرطان پستان بود.
مواد و روش کار
در این مطالعه توصیفی تحلیلی پلی مرفیسم C3435T ژن MDR1در 54 بیمار مبتلا به سرطان پستان و40 فرد فاقد سابقه ابتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی تهران در سال های 85 تا 87 توسط تکنیک PCR-RFLP موردارزیابی قرارگرفت. همچنین ارتباط این پلی مرفیسم با پاسخ به درمان وعلائم بالینی و پاتولوژیک بیماران مورد بررسی قرارگرفت. ازنرم افزار SPSS و تست Chi-square برای بررسی فراوانی ژنوتیپ ورابطه آن با پاسخ به درمان استفاده گردید و 05/0P< معنی دار محسوب شد.
یافته ها
18درصد بیماران ژنوتیپ CC، 56 درصد ژنوتیپ CT و26 درصد هم ژنوتیپ TT داشتند درحالی که درگروه کنترل ژنوتیپ CC در 23 درصد، ژنوتیپ CT در50 درصد و ژنوتیپ TT در27 درصد افراددیده شد.گروه کنترل وبیماران ازنظرفراوانی آللها و ژنوتیپ تفاوت معنی داری باهم نداشتند. (846/0P=) همچنین بین کسانی که به درمان پاسخ داده بودند و آنهایی که به درمان پاسخ نداده بودند از نظر فراوانی ژنوتیپ تفاوت معنی داری دیده نشد. (277/0P=)
نتیجه گیری
باتوجه به نتایج این تحقیق به نظر می رسد پلی مرفیسم C3435T ژن 1 MDR با علائم و یافته های بالینی وپاتولوژیک بیماران و همچنین با پاسخ به درمان ارتباط ندارد و نقش این پلی مرفیسم در بیان ژنMDR1 درسرطان پستان موردسوال می باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p639880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!