مقایسه کارایی نمره ارزیابی فیزیولوژیک حاد و سلامت مزمن (آپاچی II)، نمره آپاچی II تعدیل شده و نمره شدت آسیب بر اثر تروما (TRISS) برای پیش بینی مرگ و میر بیماران با ضربه مغزی بستری شده در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ضربه مغزی ضایعه ای شایع و بالقوه کشنده است. مدل های مختلفی نظیر ارزیابی فیزیولوژیک حاد و سلامت مزمن (APACHE II)، نمره آپاچی II ساده شده (SAPSII)، مدل احتمال مرگ و میر II (MPM) و نمره شدت آسیب بر اثر تروما (TRISS) برای پیش بینی مرگ و میر بیماران با ضربه سر پیشنهاد شده است. در این مطالعه کارایی نمره آپاچی II، آپاچی II تعدیل شده و TRISS برای پیش بینی مرگ و میر بیماران دچار ضربه مغزی و بررسی کیفیت خدمات ارایه شده به آنها مقایسه شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی از اول تیر ماه 1385 تا اول تیر ماه 1386 نمرات آپاچی II، آپاچی II تعدیل شده و TRISS و نیز میزان مرگ و میر مشاهده شده و پیش بینی شده بر اساس این مدل ها برای بیماران دچار ضربه مغزی بستری شده در بخش ICU بیمارستان خاتم الانبیاء، محاسبه گردید و سپس با محاسبه سطح زیر منحنی ROC میزان کارایی و تمایز این مدل ها برای پیش بینی مرگ و میر بررسی و با استفاده از آماره Z با هم مقایسه شد. P value کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
از 56 بیمار واجد شرایط ورود به مطالعه 49 نفر مرد و 7 نفر زن بودند. میانگین سن بیماران 4/ 24 سال و متوسط مدت بستری بیماران در ICU 40/6 ± 07/10 روز بود. از این تعداد 11 نفر (6/19%) فوت کردند. میانگین نمرات آپاچی II و TRISS به ترتیب 13/5 ± 78/44 و 79/ 8 ± 75/18 به دست آمد. مقایسه سطح زیر منحنی ROC مدل های آپاچی II و آپاچی II تعدیل شده (8/0= P)، مدل های آپاچی II و TRISS (2/0= P)و مدل های آپاچی II تعدیل شده و TRISS (25/0= P) اختلاف معنی داری را نشان نداد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که مدلهای APACHE II، APACHE II تعدیل شده و TRISS توانایی پیش بینی مرگ و میر در بیماران با ضربه مغزی بستری شده در ICU رادارند اما از نظر آماری برتری نسبت به هم ندارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p639890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!