توربیدیتهای غنی از خاکستر آتشفشانی و بادزنهای زیر دریایی در سازند کرج

چکیده:
سازند کرج در منطقه نسبتا گسترده ای از البرز مرکزی برونزد دارد. این سازند متعلق به ائوسن میانی بوده و به طور عمده از توفیتهای سبز و شیلهای دریایی تشکیل شده است. با توجه به مشاهدات صحرایی انجام شده، سازند کرج مجموعه ای ناهمگن از توف، توفیت، شیل، سنگهای رسوبی مختلف و انواع گدازه هادر نظر گرفته می شود.
داده های صحرایی گردآوری شده در زمینه محیط تشکیل توالی آتشفشانی- آواری سازند کرج نشان می دهد که بخشهایی از این توالی ستبر در گستره مورد مطالعه، عمدتا در یک محیط نیمه ژرف و ژرف تشکیل شده است. تغییرات رخساره ها در جهت قائم و جانبی و ساختارهای رسوبی مختلف از جمله لایه بندی تدریجی، فروریزش، لایه بندی درهم، قالب شیاری و... نشان دهنده آن است که جریانهای آشفته و توده ای در تشکیل بخشهایی از سازند کرج نقش اساسی داشته و حمل محصولات آذرآواری از منطقه کم ژرفا (فلات قاره) توسط این جریانها صورت گرفته است. کانالهای زیر دریایی که با رسوبات توده ای و اولیستولیت پر شده اند (رخساره F) در بخش بالایی خود با توالی های نازک لایه و ریز دانه شونده به سمت بالا (Upward thinning and fining) همراهند. بخش عمده ای از شیلهای سازند کرج به صورت شیلهای پلاژیک و همی پلاژیک (رخساره G) در بخشهای شمالی منطقه مورد مطالعه یافت می شوند. توالی هایی که به سمت بالا نازک لایه و یا ستبر لایه می شوند و همچنین توالی های بومای کامل (رخساره های A-E) و یا ناقص در سازند کرج فراوان است. داده های به دست آمده نشان می دهند که محیط رسوبگذاری سازند کرج یک بادزن زیر دریایی (Submarine fan) است. داده های جمع آوری شده در رابطه با تعیین جهت جریانهای دیرینه (Paleocurrents) نشان می دهند که جهت این جریانها از جنوب به شمال بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
146
لینک کوتاه:
magiran.com/p642932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!