بررسی تاثیر رنگ در فیلم های آموزشی بر میزان یادگیری

پیام:
چکیده:
مقدمه
مواد آموزشی مبتنی بر تاثیرات روانشناختی باید هم از نظر عناصر مجزا و هم ترکیب قدرت تخیل را بپروراند، حواس را تقویت کند و برانگیزانند، باشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر رنگ بر میزان یادگیری در فیلم های آموزشی می باشد.
مواد و روش ها
در این پژوهش از میان 1777 دانش آموز پایه چهارم مدارس دولتی شاهرود به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی 8 کلاس (241 دانش آموز) و از فصول کتاب علوم 4 فصل انتخاب شده و 8 فیلم در رابطه با محتوا به صورت سیاه و سفید و رنگی تولید و پس از نمایش فیلم ها، آزمونی حاوی 10 سوال بر مبنای محتوای فیلم های آموزشی گرفته شد. پس از آزمون، میانگین نمرات با استفاده از آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد. هم چنین 30 نفر از دانش آموزان یک ماه بعد از آزمون اولیه، مجدد به منظور بررسی پایداری یادگیری به وسیله فیلم های رنگی مورد آزمون قرار گرفتند.
نتایج
نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانش آموزانی که فیلم رنگی دیده اند برابر با 68/3 و در دانش آموزانی که فیلم سیاه و سفید دیده اند برابر با 39/3 می باشد که اختلاف آن ها معنادار می باشد. در بررسی یک ماه بعد از نمایش فیلم های رنگی، اختلاف معناداری بین میانگین نمرات آزمون در دو مقطع زمانی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
امروزه با توجه به نیاز روزافزون مراکز آموزشی فنی، علمی و دانشگاهی به رسانه های آموزشی و از طرفی دسترسی آسان و ارزان به انواع ابزارهای تولید فیلم که حتی قابل نصب در کامپیوترهای شخصی می باشد، پرداختن به اختصاصات فیلم های آموزشی ضروری به نظر می رسد. لذا پیشنهاد می شود در تولید رسانه های آموزشی استفاده از انواع رنگ ها به طور علمی، مورد توجه کارشناسان قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p644000 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!