بررسی ارتباط بین سنگ های پالپی دندان و بیماری های ایسکمیک قلبی- عروقی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کلسیفیکاسیون پالپ دندان ممکن است پاتوژنز مشابه توده های عروقی کلسیفیه داشته باشد. سنگ های پالپی توده های کلسیفیه ای هستند که در رادیوگرافی های رایج دندان یافت می شوند. هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین سنگ های پالپی و بیماری های ایسکمیک قلبی- عروقی بوده است.
روش بررسی
این مطالعه از نوع تحلیلی- توصیفی است و به روش مقطعی انجام شده است. بیمارانی که بین 55-20سال سن و حداقل دارای 8 دندان طبیعی بودند و جهت بررسی بیماری آترواسکلروزیس عروق کرونر به بخش قلب بیمارستان افشار مراجعه نمودند جامعه آماری مورد بررسی را تشکیل می دادند. در این افراد ارتباط بین گرفتگی عروق وسنگ های پالپی بررسی گردید.
یافته ها
جمعا 61 بیمار که تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفته بودند شرکت داشتند. بیماران شامل 32 مرد (5/52%) و 29 زن (5/47%) بودند. در نتایج آنژیوگرافی، 38 نفر دارای حداقل یک رگ گرفته (از یک تا 3 رگ) بودند و بقیه افراد (7/37%) نتیجه آنژیوگرافی نرمال داشتند. افرادی که سنگ پالپ در دندان هایشان داشتند. در 8/73% (31 مورد) دچار گرفتگی عروق کرونر بودند در حالی که این نسبت در افرادی که سنگ پالپی نداشته اند 8/36% (7 مورد) بودند. بیشترین دندان هایی که سنگ پالپی داشتند مولرهای اول ودوم بودند.
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها شاید بتوان بیان نمود که وجود سنگ های پالپی در رادیو گرافی دندانی، درغربال گری بیماری های CVDکمک کننده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
74
لینک کوتاه:
magiran.com/p646011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!