بررسی و مقایسه زادآوری دانه زاد و شاخه زاد در توده های دست نخورده و گلازنی شده بلوط زاگرس شمالی (مطالعه موردی: بانه کردستان)

پیام:
چکیده:
بدون شک زادآوری و تضمین استمرار جنگل یکی از مهمترین جنبه های مدیریت پایدار جنگلهاست و توجه به آن باید در اولویت طرحهای جنگل داری قرار گیرد. بنابراین با توجه به اهمیت نقش جنگلهای زاگرس، لزوم انجام مطالعات جامع و گسترده در مورد بحران زادآوری موجود در این جنگلها روز به روز افزایش می یابد. در مطالعه حاضر سعی شده است مقدار کمی زادآوری دانه زاد و شاخه زاد در دو طبقه ارتفاعی بلندتر و کوتاهتر از 2 متر و برخی عوامل موثر بر آن در توده های دست نخورده و گلازنی شده سه رویشگاه مختلف با آشفتگی های متفاوت (Disturbance)، در جنگلهای حوزه آرمرده از توابع شهرستان بانه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل بیانگر این است که تعداد زادآوری دانه زاد و شاخه زاد در قطعات نمونه 25 آری در طبقه ارتفاعی زیر 2 متر به طور معنی داری (سطح 5 درصد)، در توده های دست نخورده بیشتر از توده های گلازنی شده بوده و به ترتیب در رویشگاه های 1 تا 3 برابر 3250 پایه در مقابل 92 ± 375، 1600 پایه در مقابل 18 ± 130 و 310 پایه در مقابل 37 ± 81 پایه می باشند. در طبقات ارتفاعی بلندتر از 2 متر نیز توده های دست نخورده موجود در رویشگاه های 1 و 2 دارای 533 و 66 پایه در قطعه نمونه بوده و توده دست نخورده موجود در رویشگاه 3 به دلیل وجود چرای دام همچون توده های گلازنی شده فاقد نهال مستقر شده در طبقه ارتفاعی بلندتر از 2 متر می باشد. براساس نتایج بدست آمده عمده ترین عوامل موثر بر زادآوری گونه های مختلف بلوط موجود در منطقه، چرای دام، آتش سوزی، جمع آوری بذر درختان بلوط برای تعلیف دام، خشکی تابستان و وجود آفات و امراض بذرها و نهال ها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p648360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!