شناخت رابطه برخی از عوامل فیزیوگرافی و فیزیکی- شیمیایی خاک با گروه های بوم شناختی گیاهی در منطقه حفاظت شده مله گون ایلام

پیام:
چکیده:
این مطالعه در منطقه مله گون با مساحت 160 هکتار در شمال غربی شهرستان ایلام انجام شد. هدف از این مطالعه، بررسی گروه گونه های بوم شناختی گیاهی در رابطه با برخی عوامل فیزیوگرافی و فیزیکی- شیمیایی خاک است. برای این منظور 67 قطعه نمونه به ابعاد 20×20 متر به صورت منظم تصادفی (سیستماتیک) در منطقه جایابی شدند. در داخل قطعات نمونه، نوع گونه، تعداد و درصد پوشش درختان و درختچه ها با اندازه گیری قطر کوچک و بزرگ تاج آنها مشخص شدند. برای برداشت داده های علفی نیز از روش قطعات نمونه حلزونی ویتاکر استفاده شد که حداقل سطح 81 مترمربع بدست آمد. از روش های آنالیز تطبیقی متعارف(CCA)، تجزیه به مولفه های اصلی (PCA) و آنالیز دو طرفه گونه های شاخص (TWINSPAN) برای طبقه بندی رویشگاه، تبیین روابط بین ترکیب گونه ای و عوامل محیطی، همچنین تعیین گروه های بوم شناختی گیاهی استفاده شد. نتایج نشان دادند که سه گروه گونه در منطقه مورد مطالعه وجود دارند. گروه اول با اسیدیته خاک همبستگی مثبت داشته و از گونه های شاخص آن می توان به Stipa capensis، Fibigia macrocarpa و Medicago rigidula اشاره کرد. گروه دوم در ارتفاعات بالای منطقه تشکیل شده و میزان عناصر غذایی آن بیشتر و خاک آن نیز مرطوب تر از رویشگاه سایر گروه هاست. گونه های Quercus brantii،Amygdalus haussknechtii، Bromus tectorum و Galium verum به عنوان گونه های شاخص گروه گونه دوم تعیین شدند. گروه سوم با گونه های شاخص Daphne mucronata و Euphorbia macroclada در مقابل گروه دوم، در ارتفاعات پایین منطقه تشکیل شده و میزان عناصر غذایی آن هم نسبت به گروه دوم کمتر بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p648367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!