آگاهی و نگرش گروهی از مراجعین به یک مرکز دندانپزشکی در رابطه با بیماری ایدز

پیام:
چکیده:
بیان مساله: میزان پیدایش سالانه ی ایدز در ایران رو به افزایش است. تنها راه کاهش احتمال خطر آلودگی به این ویروس در افراد جامعه، آموزش راه های پیشگیری و نخستین گام در مورد برنامه ریزی های آموزشی موثر، اطلاع از آگاهی اقشار گوناگون جامعه در رابطه با این بیماری است.
هدف
هدف از این بررسی، تعیین میزان آگاهی و نگرش مراجعین به دانشکده ی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره ی بیماری ایدز در بهار 1385 بود.
مواد و
روش
جمعیت مورد بررسی در این پژوهش توصیفی تحلیلی مقطعی، شامل 328 نفر از مراجعین (15 ساله و بالاتر) به بخش بیماری های دهان بودند. اطلاعات از طریق پرسشنامه ای، شامل ویژگی های دموگرافیک و سوالات مربوط به آگاهی و نگرش، گردآوری شد. برای واکاوی داده ها از برنامه یSPSS 5/13 و آزمون های مجذور کای، تی و واریانس استفاده گردید.
یافته ها
از 328 بیمار 36 درصد مرد و 64 درصد زن (میانگین سنی 212/12±74/31 سال) بودند. میانگین نمره ی آگاهی افراد 31/69 درصد، و مهم ترین راه کسب اطلاعات، تلویزیون بود (7/67 درصد). سطح آگاهی زنان به گونه ای معنادار بالاتر گزارش شد (031/0=p). نیز، میان میزان آگاهی با سطح تحصیلات رابطه ای معنادار وجود داشت (0001/0= p). 9/86 درصد در زمینه ی انتقال بیماری هنگام درمان های دندانپزشکی احساس ترس و نگرانی داشتند. 5/48 درصد بر این باور بودند، که باید همه ی بیماران پیش از درمان دندانپزشکی، آزمایش ایدز را انجام دهند، و 2/48 درصد نیز، بر این باور بودند، که باید مبتلایان به ایدز را قرنطینه نمود.
نتیجه گیری
نتایج بر اهمیت افزایش کمی و کیفی برنامه های آموزشی در زمینه ی ایدز از طریق رسانه ها، و رعایت استانداردهای مهار عفونت در دندانپزشکی تاکید دارد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
144
لینک کوتاه:
magiran.com/p651573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!