معرفی فلور و پوشش گیاهی تالاب سیاه کشیم

چکیده:

منطقه حفاظت شده سیاه کشیم به وسعت 4200 هکتار در جنوب غربی تالاب انزلی واقع است. در این تالاب 103 گونه و زیر تقسیمات گونه ای متعلق به 48 تیره و 78 جنس از گیاهان آوندی شناسایی شدند که از میان آنها، 5 تیره به نهانزادان آوندی، 29 تیره به گیاهان گلدار دو لپه ای و 14 تیره به گیاهان گلدار تک لپه ای تعلق دارند. در بین گیاهان جمع آوری شده، ژئوفیت ها با 44 گونه (1/43 درصد) فراوان ترین شکل زیستی این منطقه حفاظت شده می باشد. 8/61 درصد گونه های تالاب در نواحی رویشی مختلف پراکنش دارند که به آنها گونه های جهان وطن گفته می شود.
پوشش گیاهی تالاب سیاه کشیم براساس مکتب Braun-Blanquet مورد مطالعه قرار گرفت. 105 قطعه نمونه برداشت شده در افراد جوامع مختلف به روش های HAC، FCA با استفاده از برنامه رایانه ای Anaphyto مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. 32 جامعه گیاهی تشخیص داده شده به 4 رده، 4 راسته و 13 اتحادیه تعلق دارند. جوامع زیر بخش وسیعی از پوشش طبیعی منطقه مورد مطالعه را تشکیل می دهند: Phragmitetum australis، Trapo-Potametum crispi، Sparganietum neglecti، Polygonetum hydropiperis، Bidento tripartitae و Typhetum latifoliae. پراکنش اجتماعات گیاهی منطقه اساسا تحت تاثیر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آب، کمیت و کیفیت رسوبات ته نشست شده، عمق و شدت جریان آب و عوامل زیستی قرار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p65200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!