بررسی حلالیت چهار نوع سمان مورد استفاده در ترمیم های ریختگی ثابت

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از خصوصیات لازم و مهم هر سمان برای استفاده در محیط دهان کم بودن حلالیت آن می باشد. حل شدن سمان مورد استفاده در ترمیم های ریختگی ثابت باعث ایجاد پوسیدگی در دندان های پایه، ازدست رفتن گیر ودر نهایت باعث از دست رفتن ترمیم های ریختگی ثابت می گردد. هدف از پژوهش حاضر تعیین و مقایسه حلالیت سمان های زینک فسفات و پلی کربوکسیلات هاروارد و آریادنت تولیدایران با نمونه های خارجی بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش تجربی آزمایشگاهی که بر اساس دستورالعمل 2725 و 2726 استاندارد ایران بود، حلالیت دو نوع سمان زینک فسفات و پلی کربوکسیلات هاروارد و آریادنت مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا تعداد 10 نمونه دیسکی شکل با ضخامت 03/0 ± 1 میلی متر و قطر 3/0 ± 10 میلی متر برای هر سمان مورد بررسی ساخته شد (40 عدد). سپس میزان حلالیت سمان های زینک فسفات با روش اسپکتروفتومتری و میزان حلالیت سمان های پلی کربوکسیلات با روش سنجش رسانایی تعیین گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 5/11 و آزمون آماری tمستقل با سطح معنی داری 05/0α = آنالیز شد.
یافته ها
میانگین میزان حلالیت سمان زینک فسفات هاروارد و آریادنت به ترتیب 24/0 ± 23/1 و 15/0 ± 86/0 میلی گرم P205 در گرم و از نظر آماری این تفاوت معنی دار بود (001/0 >p value). میانگین میزان حلالیت سمان پلی کربوکسیلات هاروارد و آریادنت به ترتیب 40/4 ± 27/39 و 05/3 ± 85/37 زیمنس بر متر کیلوگرم بود که از نظر آماری این تفاوت معنی دار نبود (4/0p value =).
نتیجه گیری
میانگین حلالیت 4 سمان زینک فسفات و پلی کربوکسیلات هاروارد و آریادنت به دست آمده در این پژوهش در حد استاندارد تعیین شده از طرف سازمان استاندارد ایران بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p656240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!