مقایسه نتایج 60 مورد عمل جر احی هموروئید به دو روش ساب موکوز ال و فرگوسن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
روش ساب موکوز ال یکی از تکنیک های هموروئیدکتومی است که در حال حاضر کمتر انجام می شود. این روش با آسیب کمتر به مخاط و آنودرم ناحیه مقعد انجام می شود. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش جراحی هموروئیدکتومی ساب موکوزال و هموروئیدکتومی فرگوسن انجام شد.
مواد و روش ها
در یک کارآزمایی بالینی شاهددار دوسوکور، 60 بیمار مبتلا به هموروئید با درجه 3 و 4، بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: 1) هموروئیدکتومی به روش ساب موکوزال (30 بیمار) و 2) هموروئیدکتومی به روش فرگوسن (30 بیمار). این بیمار ان از لحاظ عو ارض زودرس و دیررس پس از عمل شامل درد،خونریز ی، احتباس ادر ار ی، یبوست، تجمع مدفوعی، بی اختیار ی، عفونت محل عمل، شقاق، ز ائده پوستی، اکتروپیون، تنگی مقعد و عود مورد بررسی و مقایسه قر ار گرفتند. در دوره های پیگیر ی 24سا عت، یک هفته، 3 ماه و 6 ماه بعد از عمل بیماران بطور منظم پیگیری شدند.
یافته ها
اختلاف معنی دار آمار ی بین دو گروه از لحاظ سن، جنس و درجه هموروئید وجود ند اشت. در بیمار انی که با روش سا ب موکوز ال عمل شده بودند، درد پس از 24 سا عت اول بصورت معنی دار از لحاظ آمار ی کمتر از روش فرگوسن بود (026/0‎(P=‬، ولی از لحاظ بروز تنگی مقعد بین دو گروه تا 6 ماه بعد از عمل تفاوتی وجود ند اشت. همچنین از لحاظ سایر عو ارض بین دو گروه اختلاف معنی دار وجود ند اشت.
نتیجه گیری
تکنیک ساب موکوز ال با کاهش قابل ملاحظه درد بخصوص در 24 سا عت اول بعد از عمل همر اه بوده است و تا 6 ماه پیگیر ی هیچ مورد ی ازتنگی مقعد در بیمار ان گز ارش نشد. سایر عوارض در گروه ساب موکوزال مشابه روش فرگوسن بود. روش ساب موکوز ال می تو اند به عنو ان یک روش مناسب در هموروئید های پرولابه و با درجه بالا با روش معمول مقایسه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p659284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!