بررسی شیوع آلرژی به کپک های معلق در هوا در بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک مراجعه کننده به کلینیک آلرژی شهر سمنان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در کنترل رینیت آلرژیک شناخت محرک های محیطی و آلرژن ها اهمیت بسزایی دارد. کپک هایا قارچ های معلق هوایی در زمره این محرک می باشند که به سبب ماهیتشان قابلیت رشد و تکثیر اعجاب انگیزی در محیط های مرطوب را دارند. در این مطالعه شیوع آلرژی به کپک ها در بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک و برخی عوامل مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، 300 نفر از بیمارانی که با علائم بالینی رینیت در سال 85 به کلینیک آلرژی سمنان مراجعه و برای آنان تشخیص رینیت آلرژیک گذاشته شد، تحت تست پریک پوستی«Skin prick test» قرار گرفتند. نقاط متورم (Wheal) 3 میلی متر بزرگ تر ازنواحی متراکم ناشی از کنترل منفی و هم چنین برآمدگی های (Flare) 10میلی متر بزرگ تر از برآمدگی های ناشی از کنترل منفی به عنوان تست مثبت اطلاق شد. در این تست حساسیت به کپک های شایع، شامل کلادوسپوریوم، آلترناریا، پنی سیلیوم و آسپرژیلوس مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
شیوع آلرژی به کپک های معلق در هوا 7/26% (با فاصله اطمینان 95%: 7/31-7/21%) بوده است. شیوع آلرژی به کلادوسپوریوم 11%، آسپرژیلوس 3/12%، آلترناریا 7/10% و پنی سیلیوم 3/8% بوده است. شیوع آلرژی به کپک ها با جنس، شهری یا روستایی بودن ارتباط معنی دار نداشت (05/0P>). ارتباط بین آلترناریا و سن معنی دار بود (036/0=P)، اما ارتباط بین سن و سایر آلرژن ها معنی دار نبود (05/0P>).
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای آلرژی به کپک ها و نقش آن ها در ایجاد عوارض در مبتلایان به رینیت آلرژیک، توصیه می شود ضمن شناسایی، از مواجهه با این آلرژن ها در محیط جلوگیری یا کاهش داده شود. این امر موجب کاهش علائم بیماران شده و هم چنین از پیش رفت بیماری جلوگیری خواهد کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p667450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!