بررسی تاثیر درمان پیشگیرانه استامینوفن کدئین بر درد بعد از بیوپسی کبد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیوپسی کبد یکی از روش های تشخیصی مهم در برخورد با بیماری های کبدی است. درد شایعترین عارضه یا نتیجه بیوپسی کبد بوده و می تواند منجر به موربیدیتی واضح شود. یافتن روشی جهت کاهش میزان درد بیوپسی کبد در بیماران و به تبع آن کاهش میزان عوارض در آنها همواره مد نظر محققین بوده است. مطالعات بسیار محدودی در زمینه استفاده پیشگیرانه استامینوفن در بیوپسی کبد گزارش شده است. این مطالعه با هدف تعیین اثر استامینوفن کدئین بر درد بعد از بیوپسی کبد در دوره زمانی 24 ساعت بعد از بیوپسی انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سوکور بود که در سال 1387 در بخش گوارش و کبد بیمارستان توحید سنندج به انجام رسید. جامعه آماری شامل تمام افرادی بود که اندیکاسیونی برای بیوپسی کبد داشتند و حجم نمونه برابر 44 نفر بود (23 نفر گروه مداخله و 21 نفر گروه کنترل) که با روش بلوک بندی تصادفی وارد مطالعه شدند. معیار خروج شامل هرگونه کنترااندیکاسیون برای انجام بیوپسی کبد و نیاز به وارد کردن دو بار یا بیشتر سوزن بیوپسی، بود. جهت ثبت میزان درد در زمانهای 0،1، 3، 6 و 24 ساعت بعد از بیوپسی از روش استاندارد VAS استفاده گردید. پس از تایید کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 1 ساعت قبل از انجام بیوپسی کبد درمان پیشگیرانه با استامینوفن کدئین یا پلاسبو در بیماران انجام شد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها وارد نرم افزار آماری SPSS شد و با استفاده از آمار توصیفی و تست های آماری X2، t-test، ضریب همبستگی پیرسون و در صورت غیر نرمال بودن داده ها از تست های ناپارامتریک جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.
یافته ها
میانگین شدت درد در زمانهای صفر، یک، سه، شش و بیست و چهار ساعت پس از بیوپسی در گروه مداخله بیشتر از گروه دارونما بود، اما تفاوت آماری معنی داری در دو گروه وجود نداشت (P>0.05). شدت درد بعد از بیوپسی در هر دو گروه در خانم ها بیشتر از آقایان بود، اما تفاوت معنی داری بین دو جنس از نظر شدت درد وجود نداشت (P>0.05).
نتیجه گیری
مطالعه حاضر و مقایسه آن با مطالعات مشابه نشان می دهد که استامینوفن کدئین در کاهش شدت درد ناشی از بیوپسی کبد موثر نمی باشد. انجام مطالعات کارآزمایی بالینی آتی جهت تعیین اثر ضد دردی دیگر داروهای مسکن توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p667467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!