بررسی القای آپوپتوز در رده سلولی NB4 تیمار شده با آرسنیک تری اکسید به وسیله آزمون کامت خنثی

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی القای آپوپتوز در رده سلولی NB4 تیمار شده با آرسنیک تری اکسید به وسیله آزمون کامت یا الکتروفورز تک سلول بر روی ژل و قابلیت به کارگیری آزمون کامت خنثی به عنوان ابزاری برای شناسایی سریع سلول های آسیب دیده و آپوپتوتیک.
موا دو
روش ها
در این تحقیق، رده سلولی NB4 در شرایط آزمایشگاهی تحت تاثیر دوز های مختلف آرسنیک تری اکسید (μmol/l 3-1/0) قرار گرفت و پس از 24 ساعت، آزمون کامت خنثی بر روی نمونه های موجود انجام و نتایج آن، به منظور بررسی آسیب های وارد بر DNA طی فرایند آپوپتوز بررسی گردید. در این روش، سلول ها بعد از تیمار، در میان لایه های آگارز قرار داده شدند و پس از انجام مرحله لیز، الکتروفورز بر روی آن ها انجام گردید. سلول های با میزان آسیب DNA پس از رنگ آمیزی با رنگ فلورسانت متصل شونده به DNA (برومید اتیدیوم) در زیر میکروسکپ فلورسانس، شکلی شبیه به ستاره دنباله دار ایجاد می کنند. فراوانی سلول های آپوپتوتیک برای هر نمونه تعیین و با روش آزمون «تی» و من ویتنی مقایسه گردیدند.
یافته ها
تیمار سلول های NB4 با آرسنیک تری اکسید (ATO) موجب القای آپوپتوز شده است. این اثر در عین حال که وابسته به دوز و زمان تیمار است با 01/0p< با گروه کنترل برای تمام دوزهای مورد استفاده اختلاف معنادار را نشان می دهد.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان می دهد آرسنیک تری اکسید از قابلیت بالایی برای القای آپوپتوز برخوردار است و نیز آزمون کامت خنثی یک روش کاربردی مناسب برای بررسی و ارزیابی آپوپتوز القا شده توسط داروها محسوب می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p670850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!