دستورالعمل های آماری برای مقالات علوم پزشکی

پیام:
چکیده:
سابقه
رعایت دستورالعمل های نگارش مقالات پزشکی خصوصا دستورالعمل های مربوط به قوانین آماری، از جمله موضوعاتی است که محققین علوم پزشکی و هیات تحریریه مجلات پزشکی غالبا با آن سروکار دارند. بسیاری از مقالات به دلیل عدم رعایت این اصول، امکان چاپ پیدا نکرده، یا به دلیل لزوم بازنگری عودت داده می شوند و با تاخیر زمانی طولانی چاپ می شوند. از سوی دیگر، دلایلی چون دغدغه های متعدد محققین علوم پزشکی، ماهیت دشوار علم آمار، عدم تجربه، و گذشت زمان طولانی از دوره آموزش آنان، موجب می شوند که اشتباهات فاحش آماری در اغلب مقالات علمی به چشم بخورد.
هدف
این مقاله ضمن بررسی نیاز های آماری که قسمت های مختلف مقالات پزشکی به آن ها احتیاج دارد، به ارائه دستورالعمل های آماری پرداخته است تا با رعایت آن ها از سوی نگارندگان، امکان چاپ مقالاتشان افزایش یابد.
روش بررسی
این دستورالعمل ها می تواند به نیاز های آماری بسیاری از محققین پاسخ واضح و روشن داده، آن ها را از مراجعه مستقیم به کتب مرجع آماری بی نیاز سازد.
یافته ها
دستور العمل های ارائه شده در این مقاله شامل نکاتی است که در قسمت های روش کار، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها کاربرد دارد، به طوری که محققین را تا حدودی از مشاوره آمارشناسان بی نیاز می سازد. غالب این دستورالعمل ها به قسمت تجزیه و تحلیل داده ها مربوط بوده، شامل روش های تجزیه و تحلیل با توجه به انواع مشاهدات و روش های مختلف مطالعه و همچنین اشتباهات رایجی است که محققین در تشخیص روش های مختلف آماری با آن مواجه هستند.
نتیجه گیری و بحث: امید است ارائه این دستورالعمل ها بتواند گامی کوچک، اما مؤثر در بالا بردن کیفیت مقالات پزشکی در مجلات علمی برداشته، محققین را در ارائه هر چه بهتر و علمی تر تحقیقاتشان توانمند سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p670853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!