بررسی تاثیر شدت پخت بر روی ویژگی های مکانیکی خمیرکاغذ سودا از باگاس

پیام:
چکیده:
در این تحقیق، تاثیر دما و زمان بر روی ویژگی های مکانیکی کاغذ سودای باگاس مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، از طرح آزمایشی 2 × 3 استفاده گردید. دو سطح دمای175و185درجه سانتیگراد و سه سطح زمان 40،30،20 دقیقه به عنوان متغیرهای آزمایش انتخاب شدند. اثر متغیرهای پخت بر روی ویژگی های مقاومتی کاغذ دست ساز (شاخص مقاومت در برابر کشش، شاخص مقاومت در برابر پاره شدن و مقاومت در برابر تاخوردن) با آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی تعیین شده است. آزمون دانکن (DMRT)برای گروه بندی داده ها بکار گرفته شد. بهترین مقاومتهای مکانیکی در شرایط متوسط شدت پخت، یعنی حد میانه متغیرهای پخت بدست آمد و نامناسبترین مقاومتهای مکانیکی در دامنه حداکثر دما و زمان و درصد هیدروکسید سدیم مشاهده شد. همان طور که انتظار می رفت، افزایش زمان و دما باعث کاهش مقاومت در برابر تاخوردن می شود. بیشترین مقاومت در برابر پاره شدن در شرایط دمای 185 درجه سانتیگراد و زمان 30 دقیقه و کمترین آن در اثر متقابل دمای 175 درجه سانتیگراد و زمان 20 دقیقه حاصل شد. نتایج حاکی از آن است که سالم بودن الیاف عامل مهمی برای بالا بودن مقاومت در برابر پاره شدن می باشد. شدت زیاد پخت باعث تخریب داخلی الیاف شده و در نتیجه مقاومت در برابر پاره شدن را کاهش می دهد. بیشترین مقاومت در برابر تاخوردن در شرایط دمای 175 درجه سانتیگراد و زمان 30 دقیقه حاصل شده است و کمترین مقاومت در برابر پاره شدن در شرایط دمای 185 درجه سانتیگراد و زمان 30 دقیقه ایجاد شده است. بیشترین مقدار مقاومت در برابر کشش، در زمان 20 دقیقه ایجاد شده است و کمترین مقدار آن در زمان 40 دقیقه حاصل شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
275
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p672794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!