بررسی تاثیر آواز فراخوانی مصنوعی دو گونه زنجره ی Cicada orni و Okanagana rimosa (Hemiptera: Cicadidae در جلب پرنده ی خسارت زای گنجشک معمولی

پیام:
چکیده:
گروهی از پرندگان جزو جانوران زیان آور می باشند که خسارات قابل ملاحظه ای به محصولات کشاورزی وارد کرده و مشکلات عدیده ای را ایجاد می کنند. از بزرگ ترین موانعی که در جهت کنترل این پرندگان وجود دارد مسائل زیست محیطی است و به راحتی نمی توان علیه آن ها از سموم شیمیایی استفاده کرد. به منظور یافتن راه کاری بهتر در کنترل این پرندگان، اثر امواج صوتی مصنوعی فراخوانی دو گونه زنجره در جلب گنجشک معمولی، Passer domesticus مورد بررسی قرار گرفت. محاسبه ی آماری با استفاده از یک طرح آزمایشی فاکتوریل با طرح پایه ی کاملا تصادفی با دو عامل (1) نوع آواز فراخوانی با سه سطح (الف- صدای Cicada orni L.، ب- صدای Okanagana rimosa (Say)، ج- شاهد) و (2) فاصله ی گنجشک های جلب شده از منبع تولید صدا با دو سطح 3 متر و 6 متر (که حداقل بعد از 3 دقیقه توقف پرواز کرده اند) انجام شد. زمان پخش امواج صوتی در این طرح ساعت 5/8-7 صبح و دامنه ی پخش صدا حدود 1 وات بود که با پنج تکرار در 15 روزی که از نظر شرایط آب و هوایی کاملا یکسان بودند، در اردیبهشت سال 84 تا اواخر مرداد همان سال در منطقه ی کرج انجام شد. نتایج به دست آمده از آزمایش ها نشان داد که امواج صوتی گونه های C. orni و O. rimosa هر دو نسبت به شاهد تفاوت معنی دار داشتند (01/0 P <). امواج صوتی زنجره ی C. orni در فاصله ی 3 متر از منبع تولید صوت نسبت به امواج صوتی گونه ی O. rimosa دارای اثر جلب کنندگی بیشتر روی گنجشک ها بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p683382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!