بررسی شیوع و نحوه ی مصرف کندر در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی مشهد

پیام:
چکیده:
مقدمه
به زنان باردار کندر بخورانید، کودک هرگاه در شکم مادر با کندر تغذیه شود دلش قوی و عقلش زیاد گردد (پیامبر گرامی اسلام (ص)). کندر (Frankincense) صمغ گیاهی است که از گونه های مختلف گیاه Boswellia به دست می آید. در طب سنتی و پزشکی اسلامی از کندر به عنوان ماده ای که اثر تقویت هوش و حافظه دارد نام برده شده است. مهم ترین جایگاه یادگیری و حافظه در مغز، هیپوکامپ است، احتمالا عصاره کندر با تاثیر بر این ناحیه موجب افزایش انتقال پیام ها و تقویت حافظه می شود. با توجه به استفاده گسترده از توصیه های طب سنتی و اسلامی در کشور، در مطالعه ی حاضر، وضعیت استفاده از کندر در دوران بارداری در زنان تحت پوشش مراکز بهداشتی در مانی شهرستان مشهد در سال 1386-1385 بررسی شده است.
مواد و روش ها
در این پژوهش مقطعی تعداد 900 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی مورد مصاحبه قرار گرفتند. افراد واجد شرایط طی نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. سن بارداری در زنان باردار مورد پژوهش بین 4 تا 41 هفته و میانگین آن 2/26 هفته بود. جهت پردازش داده ها از نرم افزارSPSS استفاده شد.
نتایج
263 نفر (2/29 درصد) از مادران به منظور با هوش شدن کودک از کندر استفاده کرده بودند. میزان مصرف کندر از یک نوبت در طی بارداری تا مصرف روزانه در کل دوران بارداری متفاوت و به طور متوسط 2/74 روز از دوران بارداری بود. 8/39 درصد از مادران استفاده کننده از کندر دارای تحصیلات زیر دیپلم و 2/60 درصد دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر بودند. در 6/94 درصد از مادران مصرف کننده هیچ عارضه ای در بارداری مشاهده نشد و تنها در 4/5 درصد از مادران تهوع یا سایر عوارض جزیی همراه با مصرف کندر گزارش گردید.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت یادگیری و نقش تعیین کننده قوای ذهنی و حافظه در زندگی و موفقیت انسان، تحقیقات تکمیلی برای تعیین میزان تاثیر آن بر بهره هوشی کودکان متولد شده از مادران مصرف کننده کندر و مقایسه آن با سایر کودکان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p683460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!